Hjelp, jeg skal skifte sand

Ok, nå føler jeg meg som en skikkelig tulling.. men spør likevel jeg...
Jeg skal skifte fra grus til sand i akvariet. Fisken komer jeg til å ha i bøtter mens jeg bytter.
1. hvor lenge kan fiske oppholde seg i bøtter?

så er det pumpen. Må jo stoppe den. Noe jeg gruer meg vanvittig til, for det var et helvete å få den i gang første gang.
2. hvor lenge kan pumpen være av? Eller er det er et alternativ å ta utav filtermaterialet og legge det i en bøtte med akvarievann så det holder seg vått? Da får jeg jo også rengjort pumpen. Den har gått i snart 2mnd.

Jeg skal ha biltemasand i akvariet. Må jo skylde sanden. Da vi startet akvariet så var jo vannet matt i flere dager.
3. kan jeg ha fisken oppi igjen selv om vannet er helt matt?

4. Tar jeg vannet fiskene er oppi i bøtter oppi akvariet igjen etterpå`?

Noe annet viktig jeg må huske på???

Håper noen kan svare kjapt. Skal kjøpe sand i dag, så får vi se når jeg får skiftet..
Hva slags filter har du? Det beste er om du klarer å la filteret gå i en bøtte akvarievann mens du holder på. Da risikerer du ingenting i forhold til filteret ditt.

Filtere skal ikke renses ofte. De skal kun skvises forsiktig i en bøtte akvarievan når utstrømmen er merkbart lavere. Og de skal aldri bli helt rene - da har du mistet alle de gode bakteriene.

Fiskene klarer seg fint i bøtta til du er ferdig. Er det trygt å la fiskene gå i samme bøtte som filteret, kan de stå til i morgen for den delen. Eller lengre :p

Jeg har ikke annet enn biltemasand, og har aldri skylt den. Fyller du på vannet igjen sakte (helst la strålen treffe en rot eller en skål mens du fyler), så blir ikke vannet særlig tåkete. Og skulle det bli litt tåkete, er ikke dette farlig, du kan flytte tilbake fiskene likevel.

Ja, tøm vannet fiskene har gått i oppi akvariet igjen når du er ferdig.

Annet enn dette... pass på vannet du fyller opp igjen karet med. Vannet må ha riktig temperatur før du setter på plass filteret, og i tilfellet vannverdiene har endret seg, bør du tilvenne fiskene vannet på nytt (akklimatisere dem).
jeg skifta fra grus til biltema sand. tappa kun halvparten av vannet utav,så grusen. satte oppi ei reservepumpe som renska opp i gammal skit et par timer, etter det tok jeg posene med sand oppi karet, skar hull i posen mens den var i vannet.da fikk sanden renne sakte ut selv.det ble så si ingenting støv.hadde 8 poser med biltema sand i karet mitt,dagen etter var vannet krystallklart som vanlig
hvorfor så omfattende ?

jeg bruker hevert slangen og suger ut grusen mens alt er i karret. blir som er vannbytte.

så kan du bruke en kopp til og legge sanden tilbake senere bare følg med så ikke nysjerrige fisker kommer for nær.

etterpå planter man på nytt.
Sand bytte
den her er enkel..

tømm ut vannet, ha fiskene og plantene i en ren bøtte, steng av filteret, og ta ut slangene,(om det er et utvendig) er det et invendig filter legg det i en bøtte med vann fra akvariet.
har du brusestein, legg den sammen med fiskene og la luftepumpa gå der.

husk å slå av varme kolben, før du tapper vann! (dårlig erfaring)
dernest tømm ut vannet fra akvariet.
skuff ut den gamle grusen er det mye slamm å grums i bunnen etter på la den ligge.
fyll på med den nye biltemasanden, plant in plantene,og legg røtter ol der du vil ha dem, fyll på med vann, bruk gjerne en pose eller ett fat når du fyller på med vann, slik at du ikke grumser sanden unødig.
sett inn varme kolbe, og sett in filteret igjen, sett på. og putt i fiskene .

da skulle det gå ganske bra, husk på at du kan godt bruke det vannet du hadde fiskene i i tilleg til det nye vannet,.

mål så vannverdiene med jevne mellomrom slik at du ikke får noen overaskelser.mht på nitritt, kan nemlig komme en liten nitritt topp, etter så store vannbytter.

om du har utvendig filter , få ut lufta i slangene og i bøtta, kan være litt vanskelig , men er du smart tar du å fyller bøtta med akvarie vann,før du slår den på, så heller du litt på bøtta etter at du fått i gang filteret,slik at luften får komme ut..
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap