Mye "støv" på plantene

Sliter med masse støvaktige greier som ligger oppå plantene mine og generelt mye partikler som flyr rundt i vannet.

Hatt akvariet (60L) oppe i 6 uker og har 6 Corydoras, 2 Ancistrus og 5 Guppy.

Når jeg skifter vann og da heller nytt vann oppi akvariet så forsvinner alt "støvet" fra plantene midlertidlig, men kommer fort tilbake.

Er det filteret som gjør en for dårlig jobb?
Forer du med Tetra tabletter eller lignende ?
Min erfaring med de at sammen med corydoras støver de noe vilt og mye havner i filteret eller som sneglemat.
Hva slags filter har du i akvariet? Er det et Juwel-kar?
Jeg mater de med tabletter ja, og dette begynte å skje etter jeg fikk Corydoras så de er nok øverst på mistenkt-lista.

Det er et Akvastbil akvarium med Eheim pumpe. Kjøpt brukt så vet ikke noe mer enn det. Han som eide det før putta inn egne custom made filter i pumpa, men han hadde holdt på en del år så regner med at de gjør jobben sin.

Kan det være for mye planter ved pumpa?
Legger ved et par bilder av tilstanden. Du kan se støvet og partiklene i lufta på et par av bildene. Man ser også så vidt pumpa bak der.
Hva slags tabletter og hvor mange gir du hver dag? Dette ligner veldig på tablettstøv, ja. Velkjent for oss som har corydoras, men det ser aldri så ille ut i mine kar. Det støver akkurat når jeg fôrer, men forsvinner etter en liten stund.

Vet du hva slags filter du har? Eheim har mange forskjellige filter, både innvendige og utvendige
Gir ca en halv tablett hver dag. Tropical - Pleco's Tablin heter den.

Er et innvendig filter, vet ikke noe mer enn at det heter Eheim.

Bildet ble også tatt nå en hel dag etter de ble mata sist.
Jeg kjenner ikke det fôret, men det at det har "pleco" i navnet tilsier at du bør bytte. Tabletter beregnet for pleco er grøntbasert, mens corydoras - selv om den er omnivore - spiser mest kjøttbasert fôr. Tabletter som tetra tabimin eller JBL novotab vil være bedre for dem

Lurer litt på om filteret er litt for lite for karet/belastningen din hvis en halv tablett støver ned karet så voldsomt. Jeg gir langt mer enn det til mine coryer, og karet ser ikke så fælt ut rett etter fôring engang, og hvert fall ikke 24 timer etter! Eventuelt om plantene står slik til at det er de som fanger opp støvet og ikke filteret ditt. Ikke vet jeg, men noe er det, for en halv tablett i døgnet skal ikke gjøre at det ser slik ut.

Du kan kjøpe en pakke med røde mygglarver. Ta et godt vanbytte, og sug opp så mye støv som mulig. Fôr coryene med røde mygglarver i noen dager (ingen tabletter), og se om støvproblemene blir mindre da.
Da bestiller jeg en Novatab fra nettet nu. Ser at det er 160 tabletter i dem og det gjør dem ganske små så kan jo da nevne at min boks inneholdt 15 tabletter. Som da var ganske store.

Derfor jeg først knakk de i 4 når ancistrus var små og i 2 nå som jeg har litt større ancistrus og corydoras.

Takker for tips og hjelp
Ah, vi snakker kanskje om kjempestore tabletter da, med 15 stykk i en pakke! Det merket er helt ukjent for meg, så jeg aner ikke hva slags størrelse de har
Hvor fin sand har du?

Jeg har satt opp et kar på nytt med 0,33 mm rådasand og har samme problemet.

Karet har gått i vel to uker uten fisk, bare med planter, så jeg har konkludert med at det kanskje kommer fra sanda. Har ikke "matet" det med fiskefor, bare litt bæsj fra karet til kampfisken min.

Har et kar med 0,8-1,2 mm rådasand hvor jeg aldri har opplevd noe lignene.

Hvis du har finkornet sand, ble det kanskje virvlet opp mer partikler enn før etter at coryene kom?

gurimalle
Hvor fin sand har du? Jeg har satt opp et kar på nytt med 0,33 mm rådasand og har samme problemet. Karet har gått i vel to uker uten fisk, bare med planter, så jeg har konkludert med at det kanskje kommer fra sanda. Har ikke "matet" det med fiskefor, bare litt bæsj fra karet til kampfisken min. Har et kar med 0,8-1,2 mm rådasand hvor jeg aldri har opplevd noe lignene. Hvis du har finkornet sand, ble det kanskje virvlet opp mer partikler enn før etter at coryene kom?

Har veldig tynn sand, men usikker på størrelse. Problemet her er at det har begynt å skje nå nylig. Begynte å skje ca etter 6 uker - hvorav 3 av dem med fisk.
Source
[QUOTE=gurimalle]Hvor fin sand har du? Jeg har satt opp et kar på nytt med 0,33 mm rådasand og har samme problemet. Karet har gått i vel to uker uten fisk, bare med planter, så jeg har konkludert med at det kanskje kommer fra sanda. Har ikke "matet" det med fiskefor, bare litt bæsj fra karet til kampfisken min. Har et kar med 0,8-1,2 mm rådasand hvor jeg aldri har opplevd noe lignene. Hvis du har finkornet sand, ble det kanskje virvlet opp mer partikler enn før etter at coryene kom?

Har veldig tynn sand, men usikker på størrelse. Problemet her er at det har begynt å skje nå nylig. Begynte å skje ca etter 6 uker - hvorav 3 av dem med fisk.

Jeg tror ikke dette er et problem som kommer med sanden din. Har selv corydoras i en del kar og finkornet natursand. Problemet ditt er nok noe av det du selv nevner at det er vel mye planter der. Sperrer kanskje litt for pumpa di? Ville først og fremst prøvet meg frem med en større pumpe (større pumpe kapasitet) Et par dager uten mating, for så å mate litt forsiktig med røde frosne mygglarver er også en måte å se om støvet forsvinner
loffa
Jeg tror ikke dette er et problem som kommer med sanden din. Har selv corydoras i en del kar og finkornet natursand. Problemet ditt er nok noe av det du selv nevner at det er vel mye planter der. Sperrer kanskje litt for pumpa di? Ville først og fremst prøvet meg frem med en større pumpe (større pumpe kapasitet) Et par dager uten mating, for så å mate litt forsiktig med røde frosne mygglarver er også en måte å se om støvet forsvinner

Ja det kan godt være det som er feilen. Har en stor plante rett forand pumpa, kan jo evnt flytte den, men er meget begrensa med plass her nå.

Hvis jeg først skal kjøpe ny pumpe vil jeg helst ha nytt og større kar i samme slengen da pumpa koster såpass mye.

Skulle gjerne hatt de store plantene bakerst, men det er der hvor utblåsern til pumpa sitter så da sliter jeg med å få plantene til å stå etter "ny-planting".
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap