Noen som har brukt tetra safestart og lykkes?

Vi har startet opp vårt 63l akvarium i dag, og har hatt oppi Safestart etter butikkens anbefaling. Visstnok skulle fisken kunne has oppi samtidig, men vi venter. Mannen og dattera vil vente til lørdag, jeg vil vente 4 uker... (det har selvfølgelig med at jeg har lest å gjøre...). Mannen mener at de ikke ville solgt produktet dersom det ikke virket, jeg er i tvil.

Men er det noen som har fått akvariet til å gå greit med Safestart og tidlig utsetting av fisk? Vi snakker om 3-4 fisk på lørdag, 4 dager etter oppstart. Jeg har advart mannen om at vi da snakker om daglige målinger av amoniakk og nitritt, med påfølgende daglige vannutskiftinger. Noe han visst ikke synes at vil være noe problem. Men vi unngår det jo ved å vente!

Og på Tetra sine sider ser jeg at man skal bruke Aquasafe samtidig som Safestart, mens butikken sier at vi skal bruke Aquasafe når vi skifter ut av vannet. Hva gjør dere?

Vannet er nå uklart (hvitt), men er klarere enn for få timer siden. Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før det blir klart?

I pumpeinntaket ligger det smårester av plantene som jeg ikke hadde fjernet fra vannet før pumpa ble startet. Bør jeg fjerne disse, eller bør disse være der for at bakteriekulturen skal ha noe å jobbe med? Og har det noe for seg å fore vannet uten fisk?

Småfrustrert før fisken er i vannet, gitt...
SGS
Mannen mener at de ikke ville solgt produktet dersom det ikke virket, jeg er i tvil.


Hadde det bare vært slik! Men det er det dessverre ikke. Jeg har enda ikke hørt om noe slikt produkt (det finnes flere på markedet) som faktisk virker. Jeg kan strekke meg til å innrømme at noen av disse kan korte ned på innkjøringen, men runddansen med ammoniakk og deretter nitritt kommer ingen utenom, uten å tilsette friskt slam fra et godt innkjørt filter. Dette med bakteriene som skal dannes er ren biologi, og den lurer vi oss ikke lettvint unna.

Hvis mannen din tenker litt på følgende, kan det hende han innser at disse flaskene ikke er stort annet enn en ren melkeku for produsenter og butikker: Et innkjørt filter tåler ikke å være avskrudd mer enn ca 2 timer før bakteriene begynner å dø. De trenger nemlig tilførsel av oksygen (gjennom sirkulasjon) akkurat som alt annet som lever. Lite trolig at noe slikt kan overleve i månedsvis i en flaske i butikkhylla - eller innkapslet som en tablett.

SGS
Jeg har advart mannen om at vi da snakker om daglige målinger av amoniakk og nitritt, med påfølgende daglige vannutskiftinger. Noe han visst ikke synes at vil være noe problem.


Det hjelper jo fiskene at han/dere er beredt til å bære bøtter opptil 2-3 ganger daglig i tre uker. Men nitritt er ikke bare en umiddelbar morder. Den kan også gi etseskader på fiskens slimhinner (særlig gjellene), som tar livet av fisken på noe lengre sikt. Jeg føler nok at det mest rettferdige for fisken er å samle den tålmodighet som er å finne, og vente den nødvendige tiden.

Skaff dere dråpetest for nitritt og følg med, det er ikke sikkert runddansen tar 4 uker for dere. Det holder at dere har fått utslag på nitritt, og at dere - uten å ha byttet vann for å senke den - plutselig ser at nitritten er vekk og tilbake på 0. Da vet dere at bakteriene som trengs er til stede. Noen ganger går innkjøringen fortere enn andre ganger

SGS
Vannet er nå uklart (hvitt), men er klarere enn for få timer siden. Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før det blir klart?


Vanskelig å si, men en par-tre dager kan jeg anslå. Noen ganger kommer en oppblomstring av infusorier som et resultat av næringsubalanse og da tar det lengre tid. Tålmodighet er nøkkelen her også

SGS
I pumpeinntaket ligger det smårester av plantene som jeg ikke hadde fjernet fra vannet før pumpa ble startet. Bør jeg fjerne disse, eller bør disse være der for at bakteriekulturen skal ha noe å jobbe med? Og har det noe for seg å fore vannet uten fisk?


La planterestene ligge. Som du er inne på, dette er biologisk materiale som gir bakteriene mat nå i innkjøringen. Fôring av tomt kar er omdiskutert, men jeg vet flere som har gjort det med hell. En liten klype fiskefôr annen hver dag sikrer at filterbakteriene har noe å bryte ned mens de formerer seg i hopetall

Må bare gi masse berøm for at du/dere leser og skaffer dere informasjon om dette før dere sitter der med et overfylt kar fullt av fisk som helst skulle hatt 5 ganger så stort kar De fleste tar det å innhente info som en selvfølge med hund og katter, men dessverre er det ikke slik for alle når det gjelder akvarium.

Og velkommen til en fantastisk hobby!!
Takk, Elin!
Mannen sier at dersom han skulle startet dette, hadde han gjort som butikken sier og satset på at det var riktig. Men at han skjønner at jeg er den som har lest, og dermed hører på meg. 8-åringen er ikke begeistret, men det går nok mot 4 ukers ventetid

Og i stedet for å bruke penger på fisk som kanskje pines og dør, kjøper vi en nitritt-test og satser på at det går fort!

Men hva med Aquasafe - når skal jeg begynne å tilsette det? Gjør Safestart noe av Aquasafe sin jobb, eller bør jeg kjøpe en flaske og tilsette nå. For etter det jeg har skjønt er noe av jobben til Aquasafe å fjerne klor fra kranvannet?

Ellers gleder jeg meg over å se at plantene som virka noe pjuske (og til min overraskelse knapt hadde røtter!) da de ble pakket ut, nå ser ut til å kvikne til for hver gang jeg kikker inn
Aquasafe glemte jeg å kommentere, beklager.

Aquasafe er et middel som fjerner klor fra kranvannet ditt. I andre land brukes slikt flittig, da de har mye mer klor i vannet enn det vi har i Norge. Det er delte meninger om Aquasafe; noen bruker det, andre ikke.

Jeg bruker det i perioder (men et annet merke), fordi jeg ser at fiskene klør seg om jeg ikke bruker det. Dette gjelder spesielt om våren og høsten, i store nedbørsperioder. Mistenker at vannverket gjør noen ekstra tiltak i de periodene, og som fisken reagerer på.

Bottom line er: aquasafe skader ikke å ta i, både ved oppstart og ved hvert vannbytte. Men, det koster penger, og finner du ut at fiskene dine ikke oppfører seg noe annerledes uten å tilsette dette, finnes det jo så mye annet morsomt å bruke pengene på

Jeg kan godt forstå at mannen din sier som han gjør - de har jo sagt dette i butikken. Men, det er dessverre slik at de veldig mange butikker kan betjeningen mye mer om hunder og kaniner enn om akvarier. Det finnes tusenvis av eksempler på elendige råd gitt av dyrebutikker, både vedr. oppstart og fiskesammensetning (digre beist av fisk som de anbefaler i 30-litere og slikt). Alle dyrebutikker er ikke slik, men en god del er det. Så moralen er: Dobbeltsjekk all info dere får, så unngår dere fallgruvene. Et annet poeng er at dyrebutikkene skal tjene penger - det skal ikke vi som sitter her og knotter
Ikke brukbart
eneste som funker er en god gammeldags innkjørings periode=)
Jeg har startet flere akvarier med JBL Filterstart (Bakterie kultur) og Tetra Bactozym (Enzym). Da virker enzymet de første få dagene til bakterie kulturen er i gang. Har alltid satt i fisk innen et par dager. I begynnelsen målte jeg nitritt jevnlig. Har ikke fått utslag, noen gang. Siste akvariet jeg satte opp for et par uker siden, har jeg ikke giddet å måle en gang. Jeg vet det ikke er nitritt.

Men selvfølgelig, jeg overbefolker ( overbefisker? ) ikke akvariene og særlig ikke i den første tiden.

Jeg synes det er rart å påstå at produktene ikke virker. Hvorfor skulle de ikke det? Det er enkel kjemi og biologi og ikke noe hokus pokus.
En annen ting er jo at har du ingen fisk i akvariet tar innkjøringen mye lengre tid.

Årsaken til at jeg først anskaffet disse produktene var at jeg måtte sette en helt ny pumpe i et akvarium med en god del fisk. Da fikk jeg høye nitritt-verdier (0.5 mg/l). Jeg kjøpte disse og etter få dager kunne jeg ikke måle nitritt.

Har ingen annen forklaring enn at det virker. Men kjenner ikke til akkurat det du nevnte.
Aquasafe og Safestart er to forskjellige ting.

Aquasafe fjerner klor. Safestart skal være bakterier på flaske som kan få fart på innkjøringsprosessen. Jeg har aldri brukt det, så aner ikke om det fungerer.

Men jeg bruker Aquasafe for sikkerhets skyld. En flaske på 250 ml koster 120 kr (Jessheim Zoo i Tærudgården). Du trenger 5 ml til en ti-liters bøtte. Så til 63-literen, hvor det er passelig å bytte en bøtte vann i uka, holder den i 50 uker. Du kan godt ha i Aquasafe med en gang.

Når karet er klart for fisk, sett inn bare to-tre fisk og vent så i to uker før dere kjøper flere.

At det har dannet seg bakterier i filteret som spiser ammoniakk og nitritt, er ikke det samme som at disse takler tiss og bæsj fra mange fisker på en gang.

Prosessen er slik:
Det dannes ammonium/ammoniakk (NH3/4) fra avfallstoffer i karet. (For enkelhets skyld skriver jeg ammoniakk videre)

Bakteriene som spiser ammoniakk (som er veldig giftig for fisk hvis pH er over 7) begynner å formere seg. Fordoblingstida er åtte timer.

Disse bakteriene lager nitritt (giftig for fisk).

Bakteriene som spiser nitritt vil ikke formere seg så lenge det finnes ammoniakk i vannet. Man er altså helt avhengig av at bakteriene som spiser ammoniakk får bygd en stor nok kolloni til å fjerne ammoniakken før de gode bakteriene som fjerner nitritt kan begynne å dublisere seg i takt med de som spiser ammoniakk.

Først da har man et velbalansert akvarium med et biologisk filter som fungerer.

Men hvis man så setter inn, la oss si ti fisk, på en gang, vil bakteriekolloniene som tar seg av ammoniakken ikke være store nok til å fjerne all ammoniakken fra disse. Kolloniene vil starte å vokse, men trenger tid til å fordoble seg. Hvis de ikke rekker å fordoble seg fort nok til å takle avfallsmengden, kan fiskene bli forgiftet.

Må bare legge til en liten kommentar til at butikken ikke ville sagt det hvis det ikke var sånn. Jo, dessverre, det gjør de. Jeg er sikker på at det finnes tusen eksempler på det bare her på forumet.

Jeg startet mitt første akvarium før jul i fjor og gjorde akkurat samme feilen som mange andre.

Klarte ikke vente og satte inn fisk etter to uker, som er den desidert farligste tida. Satte inn flere etter noen dager og de begynte å dø. Mistet fire og reddet resten ved "å bytte vann og bytte vann og bytte vann" - to bøtter morgen og kveld, med temperert vann. Det var ikke moro.

Hadde jeg ikke funnet dette forumet, ville akvariet forlengst vært pakket ned. Nå surrer og går det i stedet fem akvarier i stua som jeg har stor glede av.

Dere kan jo bruke ventetida til å besøke butikken og se på fiskene. Skriv ned navnene på dem og dra hjem og les om dem på forumet.

Du begynner jo etterhvert å få innblikk i dette. Hvis du lar det skinne igjennom at du har litt peiling, skulle det ikke forundre meg om rådene du får i butikken plutselig endrer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap