5.5 m fra vinduet

Fant et bra sted og ha et 60liters akvarium på stuebordet som jeg nesten ikke bruker. Men likeved så er det et vindu. Er det da et problem selv det er 5,5 m i fra ? vil solyset da skade akvariumet ?
Svar
skade er vel ikke det riktige ordet.

dette kan ikke skade akvariumet men dette vil fremme veksten av alger og heve tempen i tanken. spess hvis du har en mørk baakgrunn.
Hva om jeg kjøper noen algefisk ?
Svar.

det kan du gjøre..

hvis jeg skal annbefale noen så må det bli otocinclus affinis . disse blir 5 cm og er relatift billige. de elsker alger.

du får søke opp i fiskebasen her på af.
Når på dagen kommer sola? Hvilken vei vender vinduet? Hvor lenge er det direkte sol? Noen ganger kan jo det være en fordel med litt morgensol i akvariet, noen fisker elsker det.
danny0011001111
Fant et bra sted og ha et 60liters akvarium på stuebordet som jeg nesten ikke bruker. Men likeved så er det et vindu. Er det da et problem selv det er 5,5 m i fra ? vil solyset da skade akvariumet ?

Sollyset vil ikke skade akvariet, men om middagssola står og steker på det vil det kanskje føre til overoppheting og økt algevekst. Overoppheting ville bekymret meg mest, men det er kanskje muligheter for persienner?
Sol-problematikken er kanskje ikke noe særlig problem heller, dersom vinduet er nord- eller østvendt. Sør er verst.

Svaret på et potensielt algeproblem er ikke automatisk "kjøp flere fisk". Det blir fort fullt i en 60 liter, så ikke fall for fristelsen og kjøp noen malle-rugger som ofte selges mens de er søte, små i zoobutikkene: pleco og gibbiceps. De blir en halv meter! De to artene og vanlig Ancistrus er de 3 vanligste som selges som "algespisere" i zoobutikkene. Ikke kjøp dem!
Kjøp Otocinclus. De er små og supereffektive, fredelige og ikke for store selv som voksne til et 60 liters kar. Eplesnegler er også gode algespisere.

Et annet spørsmål som melder seg hos meg når jeg leser om dine planer for et stuebord... er du sikkert på at bordplaten på et stuebord tåler vekten av 70-80 kilo uten å bue seg over tid?
Er 6cm bordflate nok? . Det er et vindu nord og øst, ikke sør. Kan algespiserne dere har nevnt her gjøre jobben framfor at man må skrape av selv?

Det at tempen går opp kan kanskje være farlig hvis man har tropevann da el ?
danny0011001111
Er 6cm bordflate nok? . Det er et vindu nord og øst, ikke sør. Kan algespiserne dere har nevnt her gjøre jobben framfor at man må skrape av selv? Det at tempen går opp kan kanskje være farlig hvis man har tropevann da el ?


Du må nok regne med å skrape litt alger av glasset selv i blant, men ellers i karet (på steiner og planter osv) skulle nok Otocinclus og ei eplesnegle klare jobben. Littegranne alger tåler man, og noen overoppblomstring tror jeg ikke det blir med en tropp Ottoer til å ta seg av algespisingen.

Det siste spørsmålet ditt skjønte jeg ikke. Det er vel tropiske fisk vi snakker om her alle sammen? Så det er "tropevann" i de fleste akvariene til akvarister her, ja

Overoppheting blir det når solen står og steker inn i et rom i timesvis og utetemperaturen stiger til oppimot 30°C. Da blir det godt over 30 i akvariet, siden akvarielyset også er med på å varme opp vannet i karet.
Det er litt for høy temperatur for en del fisk. Mange fisk sliter alvorlig i høy varme. I sommervarmen i 2008, da temperaturen ute steg til over 30 og oppimot 32-33°C i ukesvis, da mistet jeg noen fisk. Det var hovedsaklig guppyer, og etter atferden deres å dømme slet de mest i varmen, de var påfallende slappe.
Bordet holder.

Det er heller ikke problem å plassere det slik du vil. Nord/øst = Når solen treffer akvariet er det fortsatt morgen. Ettersom det står såpass langt inn i rommet ungår du formiddagssolen på varme høysommer dager ( Om du ikke bor i en funkis leil. med veldig høye vinduer? ). Dermed trenger du ikke bekymre deg for store temp. svingninger ved direkte sollys. ( Det kan jo fort bli et problem med et kar i den størrelsen. ) At det blir algeproblem pga plasseringen er nok også tvilsomt. Litt alger er heller ikke noe å være redd for, i moderate mengder er det kun et estetisk problem.

At temperaturen går opp når en allerede har en høy temperatur som standard, p.g.a fiskens krav, kunne kanskje blitt et problem. Jeg antar at slingringsmonnet ( variasjonen i tolererbar temperatur ) minker ettersom trivsel temperaturen øker, pga biologiske begrensninger ( som enzym funksjon ). Vet ikke om det er sånn, men det trenger du nok heller ikke bekymre deg for.


Takk for gode svar Dette kommer til å komme godt med i vurderingen
hva med å henge for et stykke tøy, håndkle el. lignende når du er på jobb? over selve akvariet altså. enklere enn å dekke for alle vinduene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap