Oppstart av større akvarium. help!?

Har anskaffet et 115L akvarium for å ta over for den lille "bollen" vi har. Har fyllt opp med grus og vann og det står nå å surrer og får opp temperaturen.

Nå lurer jeg på om planen videre er god eller dårlig.

Jeg tenkte ta vannet og fiskene fra det gamle karet (blir jo bare en fraksjon av den totale vannmengden, ca 20 liter) å tømme over i det nye karet.
Flytte med pumpen/filteret over midlertidig for å ha med bakterier over og slippe innkjørings tiden.

Vil filtret fortsatt gjøre jobben i ny-karet selv om den er totalt underdimensjonert til vann-mengden? Mengden fisk/planter er jo uforandret, men blir nok å sette inn noen fler planter i løpet av et par uker.

Tenkte la gamle filtret så i en måneds tid så det nye filtret får bygd seg opp. Skal jo ha mer fisk i etterhvert, men det er satt på vent til i midten av februar om dette prosjektet ikke skulle gå over all forventning.


Er det noe fundamentalt galt i denne fremgangsmåten som setter liv og helse på spill?
Det er sånn vi har gjort det når vi har gått opp i størelse på kara
For filtret er det belastningen som er avgjørende
Veeel, ser ut til at det var en særdeles begrenset suksess her...

Det er nå ett døgn siden vann og filter/pumpe fra gamle karet ble flyttet over sammen med alle fiskene og plantene.

En kardinaltetra "gjemte" seg i pumpa mens jeg holdt på å fange de inn fra gamle karet. Den kom seg aldri og døde etter kun få timer.

En guppy-frøken gjemte seg etter noen timer under ei rot. Noe langt hvit/gjenomsiktig hang ut fra endetarmen. Så ut som hun kom litt til hektene igjen men gjemte seg bak filtret og døde sent i går kveld.

Nå surrer en annen kardinal rundt i karet uten mål og mening, mer med buken i været enn snudd rett vei. Dårlig tegn...

Og jeg ser ut til å mistet 8 av 10 guppy-yngel i løpet av natta.

Turbo (corydoras) er bemerkelsesverdig rolig og stillesittende i et skjermet hjørne av karet, og har vært oppe og brutt vannoverflaten et par-tre gnager siste 4 timene. Hva han har gjort i natt vet jeg selvfølgelig ikke.

Vann-verdiene er de samme som i gamle karet, men jeg har ikke amoniakk test, så den får jeg ikke testet. Skulle uansett ikke være problemet etter 2-3 dagers drift, og med gamle filtret flyttet over, selv om det er underdimensjonert for vann-mengden. Fiske-mengden er jo uforandret (veeel, egentlig mindre nå da det har vært frafall)

Byttet ca 20% vann for et par-tre timer siden, håper det hjelper litt. Planlegger 20% til i løpet av kvelden eller i morgen tidlig. Er jo litt synd med frafallet, håpet jo alt skulle bli bedre og enklere med større plass til fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap