Er det et mirakel?

er det det?

jeg hadde byttet sand i karet (63l) fra svart til lys sand. Da jeg hadde fått fiskene oppi og pompa på igjen, stoppet pompa og ville ikke virke. vannet var helt grått og støvete. jeg ble skikkelig lei meg. Dette var på onsdag. Jeg lot popma stå på i tilfelle den ville virke igjen. og alle fiskene så skikkelig dårlige ut. Dagen etter (nyttårs dagen) våknet jeg å så vannet like grått og støvete, popma ikke virket og fiskene så like dårlige ut. Jeg satte på lufte pompa på en liten stund før vi skulle dra til åseral for å feire nyttårs aften sammen med familie.

på hele turen var jeg redd for at fiskene skulle dø. (det var faktisk det første jeg tenkte på i 2010). da vi kom hjem, hikk jeg opp trappa til rommet og grudde meg til hva jeg kom til å se. Men, da jeg skrudde på lyset, var vannet helt klart, fiskene svømte rundt (faktisk så det ut som noen av fiskene lekte) og ikke minst, at pompa virket!

jeg ble så glad at tårene kom og det virket som om jeg ikke hadde en eneste bekymring.

Godt nytt år til alle!!

Beklager å komme med dårlig nytt nå som du er så glad, men... hvis pumpen har stått stille i et par dager, så er jeg redd det ikke er et mirakel som venter deg. Antageligvis er filterbakteriekulturen så godt som død, pga manglende sirkulasjon i så lang tid. Nitritt og ammoniakk vil da dukke opp, og vannet blir giftig. Du må passe godt på og måle dette flittig i dagene som kommer. Vær forberedt på å ta daglige vannbytter i noen uker i verste fall.

Er du veldig, veldig heldig, så kan noe av filterbakteriene ha overlevd tross alt, sånn at det går raskere å opparbeide en ny og stor nok filterbakteriekultur i filteret. Det kan bety at nitrittperioden da kan bli kortere enn om man starter et filter fra scratch.

Det gjenstår å se, men som sagt; du må følge nøye med og passe på nitritt nå.
Ja, litt dumt at det skjedde akkurat når du bytta sand. Disse bakteriene lever ikke bare i filteret, men i hele akvariet. For sikkerhets skyld kan du ta noe filtermaterial fra et av de andre akvariene dine. Da blir det fortere gang på det. Er det mye fisk og du har mulighet til å ta noen over i et annet akvarium i en periode, kan dette også være smart.

Hadde selv problem med ei innvendig pumpe som av og til slutta å virke etter at jeg renset eller byttet filtermateriale i den. Måtte da åpne den og sette den sammen igjen, den hadde en tendens til å kile seg.
ja, det vet jeg godt at siden popmen har stått "av" i noen dager, at filter bakteriene er døde, men det problemet har jeg fisket; tatt filterguffe fra det andre filteret som er godt innkjørt og det var masse gugg og skitt i filteret. men, jeg skal følge med fiskene og vannet kjempe godt!
StigS
Ja, litt dumt at det skjedde akkurat når du bytta sand. Disse bakteriene lever ikke bare i filteret, men i hele akvariet. For sikkerhets skyld kan du ta noe filtermaterial fra et av de andre akvariene dine. Da blir det fortere gang på det. Er det mye fisk og du har mulighet til å ta noen over i et annet akvarium i en periode, kan dette også være smart. Hadde selv problem med ei innvendig pumpe som av og til slutta å virke etter at jeg renset eller byttet filtermateriale i den. Måtte da åpne den og sette den sammen igjen, den hadde en tendens til å kile seg.




jeg tok ut halvparten av vannet og ut med sanden og inn med ny sand osv. ,har også flyttet noen av fiskene.
Pass godt på vannverdiene dine likevel, om du ikke vasket filteret kjempegodt før du kickstartet det med friskt slam. Det er ganske utrolig hvor mye millioner av døde filterbakterier kan forurense et kar. Så det er sannsynlig at karet ditt, i en periode, vil ha større biologisk belastning enn det vil ha til vanlig, med de samme fiskene der.

Du bør derfor være oppmerksom på at det er ikke sikkert du fikk over nok slam til å kunne håndtere alt dette i en periode fremover. Mål nitritt, ammoniakk hvis du har den testen, hvis ikke får du se etter unormal oppførsel som at de er i overflata og super luft. Selvsagt masse vannbytter hvis du merker noe

Glad fiskene dine klarte seg
Tilfeldig bekjentskap
© akvafil
Reklame for plussmedlemskap