Når få fisk?

hei, jeg lurer på hvor lenge det tar før jeg kan få inn fisk i akvariet?
Det lønner seg å skaffe en nitritt-test (dråper), ettersom det ikke finnes noe helt nøyaktig svar å gi. Vanligvis tar det rundt 35 dager å kjøre inn et filter, men "rare ting" har skjedd før

Skaff deg en nitritt dråpetest og mål vannet dit jevnlig. Når du har fått utslag på nitritt, og deretter kan måle at nitritten har gått ned til null igjen av seg selv (uten vannbytter), kan du regne filteret for innkjørt, og kan sette inn noen få fisk.

Uansett, sett inn bare noen få om gangen og vent minst en uke mellom hver gang, for at filteret skal få venne seg til økt belastning.
heisann..
hvor mye koster nitritt-test?hva annet trenger eg av tester og sånt?
Her er det link til tester hos Aquamanias: Tetra sine tester og JBL sine tester.

Hva du velger bestemmer du selv. Jeg foretrekker JBL sine fordi de er mer nøyaktige når det gjelder små verdier (deres avlesningsskala er mer oppdelt enn Tetra sin). Men begge holder mål til vårt bruk

Du bør ha en nitritt-test, siden nitritt er så giftig for fisk. Jeg ville også ha investert i en nitrat-test (som er sluttproduktet etter at filterbakteriene har spist opp ammoniakk og nitritt), samt en PH test.

Hvis du ikke skal endre hardheten (GH) i vannet ditt, ville jeg ikke ha kjøpt en GH-test. Da holder det at du får butikken til å måle GH i ditt vann, så vet du hva den ligger på. Har du vann fra et vannverk har du mest sannsynlig veldig lav GH - perfekt for de fleste fisk fra Sør-Amerika og Asia. Har du brønn/borrevann, kan du fort ha en høyere GH.

Uansett, et startsett med tester: nitritt, nitrat og PH. Så kan du evt. vurdere å kjøpe på flere etter hvert som du blir mer erfaren og vet hva du vil med akvariene dine.
takk for god svar..
men hvor mye koster alt dette..samlet pris?
Det ser du vel av linkene jeg la ut

Satser du på Tetra sine tester, nitritt, nitrat og PH, kommer dette på 232 kr pluss frakt.

Satser du på JBL sine tester, nitritt, nitrat og PH (valgte den som måler PH 6,0 - 7,6), kommer det på 295 kr pluss frakt.

Frakten hos Aquamanias er postens satser.
thomsen
takk for god svar.. men hvor mye koster alt dette..samlet pris?


Jeg ville gått for denne

Her får du alt du trenger av tester for 310,-

Lykke til!
Kriz 85
Jeg ville gått for denne [URLBLOCK1] Her får du alt du trenger av tester for 310,- ;) Lykke til! :)


Jeg tillater meg å være uenig, jeg

Det testsettet der koster 310 kroner, og da får han GH, KH, nitritt og PH.

Det er da to tester han egentlig ikke absolutt MÅ ha, og han mangler fortsatt test for nitrat. KJøpes det utenom, blir det da en total på 408 kroner. Det er nesten 76% dyrere enn å kjøpe de enkeltvis
takk for gode svar..ska se litt på det..
hehe.trenger kansje et akvarium først..
ElinH
[QUOTE=Kriz 85] Jeg ville gått for denne [URLBLOCK1] Her får du alt du trenger av tester for 310,- ;) Lykke til! :)


Jeg tillater meg å være uenig, jeg

Det testsettet der koster 310 kroner, og da får han GH, KH, nitritt og PH.

Det er da to tester han egentlig ikke absolutt MÅ ha, og han mangler fortsatt test for nitrat. KJøpes det utenom, blir det da en total på 408 kroner. Det er nesten 76% dyrere enn å kjøpe de enkeltvis

Hehe.. Jammen det skal du få lov til.. Jeg kjøpte dette settet selv og føler jeg ikke trenger noe mer enn det. NO3 er noe man ikke MÅ teste siden dette ikke er direkte farlig. Men selvfølgelig så er det jo ikke dumt og teste dette heller. Men jeg velger og ikke gjøre det nettopp fordi det ikke er direkte farlig.

Jeg kjøpte 1 nitritt test på en dyrebutikk i nærheten og betalte svimlende 229,- kr for denne. Det er jo helt villt.. Derfor kjøpte jeg dette settet og sparte derfor noen kr..
Enig i at nitrat ikke er veldig giftig for fisk, og sjeldent er et problem før du får store konsentrasjoner.

Det er likevel et par årsaker til at jeg anbefaler å ha nitrattest:

1. For en helt ny som kjører inn akvariet, kan påvisning av nitrat bekrefte at innkjøringen er ferdig og filteret er klart.

2. Jeg bruker selv nitrat-test for å bedømme vannbytterutinene mine. Jeg har sjekket meg frem til hva som skal av vannbytter (hvor ofte, hvor mye) til for å holde nitrat på et akseptabelt nivå.

3. Ikke alle fisk/akvariedyr tåler nitrat like bra. Reker og kulefisk er særlig ømtålelige for nitratverdier, her bør ikke nitrat overstige 15 mg/l, og til og med det kan være for høyt for. Nitrat virker også veksthemmende, slik at har en yngel/ungfisk som fremdeles skal vokse, er det nødvendig å holde nitrat på et minimum. Det ekstreme eksempelet her er discus (velkjent for heftige vannbytter i vekstalder), men prinsippet gjelder for alle fisk.

Det er ikke slik at jeg tester et eller annet hver bidige dag, men jeg testet mye når jeg først startet ut, inntil jeg fikk en feeling på hva som var normalt i mine kar. Nå tester jeg kun PH når jeg endrer den, og ellers om jeg mistenker noe

Ellers er det knappest rettferdig for butikkene og sammenlikne priser på den lokale sjappa med internettpriser. Som regel er ting dyrere i butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap