Hvor fin grus regnes som sand - til corydoras?

Jeg synes denne fisken og dens artsfeller er så fine http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5326&tab=3&image=4413 Men på beskrivelsen av den står det at den trenger sandbunn. På bildet jeg viser til, er det på ingen måte sandbunn. Hvor fin sand må det være for å regnes som sand? I vårt kar er det grus, men ikke grov grus http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1057&thread_id=50208&sr=1 Tror dere jeg kan holde corydoras på denne bunnen?
Jeg ville ikke gjort det. Jeg klarer ikke å se kornstørrelsen, men den ser for grov ut. Coryer vil rote bartene og halve fjeset sitt langt ned i sanda og sile den gjennom gjellene på jakt etter mat. Dette er en av de tingene som gjør coryer så utrolig flotte, når de borrer nesa langt ned i sanda og vifter med halen som en liten hund. Og selvsagt når de blunker - det er sjarmerende til tusen!

En annen ting er at de ikke kan ha skarpe kanter på sanda, da vil bartene deres forsvinne. En corydoras sine barter er som følehårene til en hund eller en katt, så dette er viktig

Perfekt sand for corydoras er sand fra Biltema (pass på at det er akkurat denne, og i den groveste kornstørrelsen - 0,2–1,0 mm), eller rådasand i størrelse 0,4 - 0,8 mm.

Jeg brukte en gang rådasand i størrelse 0,8 - 1,2 mm, og dette ble faktisk akkurat hakket for grovt for coryene. Siden den hadde runde kanter, tok de ikke skade, men jeg så omtrent aldri den herlige adferden med å borre fjeset ned og sile sand Jeg byttet til sand fra Biltema, og kan nå nyte coryenes adferd i alle karene mine!

Det er ikke så vanskelig å bytte bunnlag heller, da. Og kjøper du sanda på Biltema, koster det ikke all verden heller. Rådasand er litt dyrere og får på dyrebutikken (evt. kan de bestille for deg om de ikke har kornstørrelsen inne)
Takk igjen, Elin! Vi har betalt i dyre dommer (!) for denne grusen som var den 8-åringen ville ha, så det får bli den en stund nå. Så får jeg heller finne andre bunnfisker. Skjønner at Otto kanskje kan være et bra valg? Det er en algespiser, ikke sant? Som ikke blir så store som Ancistrus? Men Otto spiser også plantene dersom de ikke fores riktig?

Masse tid til å finne ut hvilke fisker vi skal putte i karet når den dagen endelig kommer

Forresten sa ikke mannen i dyrebutikken noe som helst om at corydoras trengte sand og ikke grus, da han pekte dem ut og gjorde at jeg likte dem så godt... Her er det tydeligvis best å kunne tingene selv, før vi går i butikken.
Jeg har 4 otto, og har aldri merket at de spiser planter. Når jeg hadde ancistrus spiste denne på sverdplantene mine, men jeg har aldri merket at otto har gjort det.

Otto er en kjempefin fisk, så jeg anbefaler denne Litt skjør kan den være rett fra butikk, så pass på at karet er skikkelig innkjørt, og gjerne ha noe alger der som de kan spise på også.

Og ja - det er mye feilinformasjon å få fra dyrebutikker. Best å ha et kritisk sinn og dobbeltsjekke alt som blir sagt før du ender opp med å kjøpe noe som du vil angre på
Da får Otto'ene vente til karet har gått noen uker med fisk etter disse laaaange ukene uten fisk
Tilfeldig bekjentskap
© baard@minside.se
Reklame for plussmedlemskap