Hvor ofte er det vaneligt og vaske akvariumet.

har en 60l med 3 gullfisker (planlegger en 110l). fra jeg starta opp akvariumet til det måtte vaskes første gang tokk det ca 4 månder.

det var ikke det at akvariumet ble direkte stykt. det var bare det at akvariumet trenkte en liten vaskemakeover.


hvor lenge går det mellom at dere vasker akvariumene dere.
spørs litt hva du mener med å vaske akvariumet.

jeg bytter ca 20% vann 1 gang i uka.
bruker algeskrape en gang i ny å ned, kanskje par ganger i mnd.

ellers rydder jeg litt i planter osv hvis det er behov
Spørs hva du mener med å vaske.

Mener du å ta ut alt og vaske hele akvariet, ta ut grusen og hele pakka, er svaret: Aldri.

Et akvarium kan ikke sammenlignes med et kaninbur som skal vaskes godt jevnlig. Et akvarium er en egen liten økosystem, og for mye skuring og vasking forstyrrer balansen i karet. Resultatet kan være alt fra uklart vann, alger til fiskeød.

Dette er hva jeg gjør med mine kar:

1. Vannbytte, som regel en gang i uka. Ved behov holder jeg slangen som tapper vannet ut, rett over sanda og suger opp løst avfall som ligger på sanda (såkalt slamsuging).

2. Ved behov, noe som ikke er hver gang jeg bytter vann, men kanskje annen hver uke, bruker jeg en liten dott hvit filtervatt og gnir av frontglasset på innsiden for å få vekk slike grønne små algeprikker.

3. Luker plantene når de har vokst for vilt.

4. En sjelden gang renser jeg filteret. Det gjør jeg når det begynner å bli merkbart dårligere gjennomstrømning. Jeg tapper ut en 5-6 liter vann i en bøtte, og skviser filtersvampen forsiktig i bøtta til jeg har fått vekk litt av guffa. Så setter jeg filteret sammen igjen, og har et godt filter uten at jeg har mistet alle bakteriene.

5. En gang i året skifter jeg lysrørene, ettersom de blir dårligere etter en stund.

Noe annet enn det gjør jeg ikke med mine akvarier - utover å mate fiskene såklart.

Dette gjør at karet ser rent og naturlig ut, uten at jeg forstyrrer den viktige balansen i karet.

Det skal aldri være nødvendig å ta ut alt og vaske hele karet inkludert innredning. Hvis det virkelig er et behov for det, er det andre årsaker - enten lite/ingen ukentlig oppfølging, for mye lys, direkte sollys (masse alger som resultat), for mye fisk i forhold til det karet og filteret takler.
Full nedvask
Man bør aldri ha en full nedvask av akvariet, uten at det er helt helt nødvendig, bruker selv å ha en slik kun 1 gang i året,helst da i forbindelse med evt sand skifte.
Men om det ikke er nødvendig, gjør jeg det aldri, derimot er vannbytte livsnødvendig, både store og små og det gjøres så ofte som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap