Bytte sand

hvordan er den beste måten å bytte grus til sand? har gjort dette før, og brukte 2 timer på alt. er det en annen måte å gjøre det på? har bare tatt ut alle tingene og nesten alt vannet og sanden og puttet i nå sand og fylt på igjen og puttet fiskene oppi igjen. er det en annen måte å gjøre det på? karet er på 65l med fire kampfisk (en hann og tre hoer) neontetra og svart neontetra og en ancistrus. det er god filtering også.
Inaktiv bruker
det er et vanskeligt spørsmål, men ting tar tid, så hvis det tar to timer så tar det to timer.

når jeg vasker akvariet mitt bruker jeg en bøtte til å ta ut vannet, så bruker jeg et litersmål til å få opp steinene. de legger jeg i en balje og vasker dem. det er altid noen steiner jeg ikke får ut, så da løfter jeg akvariet opp ned, og rister ut steinene. nå er akvariet mitt bare på 28l-30l, så det er en del mindre enn ditt, men slik gjør jeg det.
Jxdofiv Svfgxc
når jeg vasker akvariet mitt (...)


Hei. Det skal ikke være nødvendig å vaske karet slik du beskriver. Faktisk kan det gjør mer skade enn nytte. Ta en titt på denne tråden

Sara:


Synes ikke to timer var ille. Høres ut som om du gjør dette omtrent slik jeg ville gjort det. Hvordan spiller egentlig ingen rolle, bare du husker på det viktigste: La filteret stå og gå i en bøtte mens du holder på, så du ikke mister bakteriene. Minst mulig stress for fiskene - det kan fort være å bli fanget inn og satt i en bøtte mens bunnlaget byttes, så jeg er enig i å ta dem ut. Og pass på vannverdiene. Akklimatiser fiskene når du skal putte dem i karet igjen, og pass godt på temperatur og PH, slik at ikke forskjellen er for stor.
Inaktiv bruker
jeg har alltid vært redd for at akvariet har vært for skittent. nå har jeg endelig forstådt at det er verre å vaske det for mye enn å vaske det for lite. foresten takk for svaret.

kunne du også gådt inn på nybegynner, og på gravid sverddrager. da hadde jeg blitt veldig glad. har nemlig noen spørsmål.

takk!!!!!!

Sara:

Synes ikke to timer var ille. Høres ut som om du gjør dette omtrent slik jeg ville gjort det. Hvordan spiller egentlig ingen rolle, bare du husker på det viktigste: La filteret stå og gå i en bøtte mens du holder på, så du ikke mister bakteriene. Minst mulig stress for fiskene - det kan fort være å bli fanget inn og satt i en bøtte mens bunnlaget byttes, så jeg er enig i å ta dem ut. Og pass på vannverdiene. Akklimatiser fiskene når du skal putte dem i karet igjen, og pass godt på temperatur og PH, slik at ikke forskjellen er for stor.


to timer etter du hadde vært i byen og uten pause?
vet ikke at de ter lenge, men når jeg satt og samlet opp sand, føltes det ut som fem timer minst

skal bytte sand i løpet av uka.

tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap