Bør jeg prøve ciklider?

Har satt opp et akvarium på nytt med finkornet sand og to keramikkhuler mm.

Det står og kjører seg inn nå, mens jeg koser meg med å vurdere hvilke fisker som skal flytte inn der.

Karet er på 115 liter og har form som Juwel Lido. Det vil si at det er litt høyt (50 cm) i forhold til bunnarealet (58 x 38 cm).

Har litt lyst til å prøve noen nybegynner-ciklider. Men hvilke? Synes palettciklidene ser fine ut, men hva gjør jeg hvis det blir masse yngel?

Er det bedre med kakadue-ciklider og kanskje noen tetra i toppeskiktet? I så fall hvilke tetra?

Eller er det andre apistogramma-arter som er bedre?

Har også lurt på Prinsessen av Burundi, men er redd karet er for lite...?

Takknemlig for tips.

Ikke helt banket at det blir ciklider, men har lyst på noe jeg ikke har / har hatt.

Er ferdig med levendefødere, selv om jeg har et kar igjen med slike.

Har et kar med cherrybarbe, gullgurami, SAE og to guppy-hanner som - bank i bordet - har vist en unormal evne til å holde seg friske.

I det andre karet, som er bredere og lavere - har jeg neon- og kardinaltetrastim, skjørtetetra og en kraftig ancistrus-hann.

Også har jeg kamfisken Konrad i 60-literen hans.

Det finnes jo mange forskjellige dvergciklider å velge mellom fra sør-amerika, noen er pardannende og andre danner harem. Sammen med en stim tetra og noen otoclincluser, burde vere en bra begynnelse.

Palettciklider og sebraciklider bør du unngå av flere grunner, bl.a. agrissivitet, yngler som f.. Er ikke sikker på palettene, men sebraciklidene graver fælt.

Palettciklider er ikke så agressive som mange vil ha det til - sammenlignet med Sebraciklider er de rene lammene, selvfølgelig beskytter de yngelen sin iherdig men ellers er de stort sett greie - MEN... altfor mange putter Paletter i altfor små kar, og da får man automatisk problemer, de graver også en del og det stemmer at de yngler som f.

Men det er med Paletter som med ciklider ellers - de har forskjellig personalitet.

Når det er sagt så er jeg enig med Hakke, i et kar med såpass lite bunnareal ville jeg satset på dvergciklider.
Hvilken dvergciklide bør jeg i så fall velge?

Har ikke lyst på sommerfuglciklide, ettersom jeg har lest at den er sart.
Boliviansk Sommerfuglciklide er mer hardfør, eller en Apistogramma art som f.eks Regnbueciklide eller Kakadueciklide, ellers er grønn dvergacara en morsom fisk også... Mye å velge i.
Heisann gurimalle! ;-)
Jeg er også interresert i å prøve noen små Ciclider! Blir spennende å høre hvordan det går ,og hva du finner ut at du skal prøve!! Lykke til!!!
Leste litt om grønn dvergacara. Den så spennende ut.

Kan den gå sammen med rosentetra?

Så at de finnes i samme område i Sør-Amerika og det hadde jo vært litt artig kombinasjon, hvis dvergacaraen ikke spiser dem...?
Grønn Dvergacara er en skikkelig minirovfisk, men den er såpass liten selv at det er mest yngel, reker og snegler evnt veldig små fisker som den tar, og siden karet ditt er høyt og tetra holder til i de øvre vannlagene mens acaren liker seg best i de nedre så går nok det bra.
Må jo nevne at jeg har et Dvergacara par sammen med store ciklider som Oscar, Heros Rotkeil og Blå Acara - dette er fisk som lett kan ta dvergacaren i en liten jafs, men de små j#"!"! er såpass tøffe i trynet at de store ciklidene holder trygg avstand og lar dem i fred.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap