Fisk i akvarium med en gang

heisann jeg kjøpe meg et akvarium nestn 1 uke siden.. jeg fikk med fisk så måtte ta ibruk akvariume med en gang jeg fikk det hjem.. har fått hørt at du skal vente 2 uker for at bakterie nivået skal ne.. så lurte på om det er fare for at fisken dør?

akvariume var brukt når jeg fikk det.. tok å skiftet begge filtrene! noe av vannet er ifra den forrige eiers akvarium når det var i bruk.. men ikke mye! det er 180 -200 liters akvarium.. viss dette har noen betydning.. fisken er forsatt i fin form etter snart 5 dager..

så kan det fortsatt være en fare for at de dør?

Hvis du har klart å få med bakteriekulturen i filteret velberget hjem, så burde det ikke vere noe problem.

Hvis bakteriekulturen har fått seg en knekk, så er det overhengende fare for nitritt i karet til kulturen har innhentet seg igjen.

For å finne ut av det, må en teste vannet for nitritt (dråpetest). Hvis du ikke har utslag har det gått bra. Hvis du får utslag, så er det bare å ta delvansbytte inntil testen viser null. Nitritten er svært giftig for fiskene, så hvis du ikke har test. Så kjøp en.

skulle kansje ikke skiftet filterene
aaah ok da drar jeg å kjøper en test i morgen..

takk for et kjapt svar


mvh Toxic gutten
Nei, det hadde vært best ikke å skifte filtrene.

Men gjort er gjort. Uansett overlever ikke bakteriene så mange timene i svampene uten at de er i vann som sirkulerer.

Hva med grusen/sanda? Har du byttet den, eller har den vært i akvariet hele tiden med litt vann? I så fall ha du trolig beholdt endel bakterier i grusen.

Det er viktig ikke bare å teste for nitritt, men også for ammoniakk/ammonium. Spesielt hvis pH er over 7.

Vær veldig forsiktig når du forer. For lite. Jo mer du forer, desto mer avfallstoffer blir det både fra fisken og mat som ikke blir spist. Hvis filteret ikke takler det, kan du få problemer. Først med ammoniakk, så med nitritt.

gurimalle
Nei, det hadde vært best ikke å skifte filtrene. Men gjort er gjort. Uansett overlever ikke bakteriene så mange timene i svampene uten at de er i vann som sirkulerer. Hva med grusen/sanda? Har du byttet den, eller har den vært i akvariet hele tiden med litt vann? I så fall ha du trolig beholdt endel bakterier i grusen. Det er viktig ikke bare å teste for nitritt, men også for ammoniakk/ammonium. Spesielt hvis pH er over 7. Vær veldig forsiktig når du forer. For lite. Jo mer du forer, desto mer avfallstoffer blir det både fra fisken og mat som ikke blir spist. Hvis filteret ikke takler det, kan du få problemer. Først med ammoniakk, så med nitritt.


ja d va ikke så lurt. er vel ikke kjent for å være den smarteste elr så:s
men tok testn idag fantes ingen bakterier overlykkeli for svare
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap