Bytte til større karr

Jeg skal kjøpe meg et karr på 160 liter,å i dag har jeg ett på 60 Liter. Det jeg lurer på er,hvordan jeg skal flytte fisken jeg har i dag over til det karret på 160 Liter,hvordan skal jeg går frem for å få dette til? Har ikke hentet karret enda,det er et karr som er 2 år gammelt med bord & utvendig pumpe. Hvordan skal jeg gjøre det med planter som jeg har i dag,skal disse vaskes før jeg har di i det nye karret? Skal jeg pumpe det vannet jeg har i dag over i det andre karret å deretter fylle på med annet vann,slik som jeg gjør når jeg skifter 1/3 del av vannet i 60 Literen? Jeg har tidligere hatt problemer med vannet i det karret jeg har i dag,men det er blitt bra nå,men di på butikken sa at jeg skulle skifte 1/3 del av vannet 1 gang i mnd,men dette er bare tull,jeg må skifte ihvertfall 1 gang i uka hvis vannet ikke skal bli grått å styggt. Har tatt prøver av vannet i dag å det er helt fint,men fiskene mine dør uansett,ikke for at jeg vet hvorfor men slik er det vel bare i en startfase. Men litersyka har tatt meg å jeg vil ha større,så nå trenger jeg litt hjelp til å få dette til å er veldig takknemlig for alle svar å hjelp jeg får fra dere
Det er flere måter du kan gjøre dette på og ta vare på filterbakteriene i det gamle karet og/eller i det nye karet.

Men hvis det nye skal fraktes langt må du være klar over at filterbakteriene dør etter et par timer uten vann med oksygentilførsel.

Hvis du ikke vil risikere å få sykdom eller parasitter med på kjøpet fra det nye karet, kan du vaske dette godt i varmt vann, koke grusen og kjøpe nye filtersvamper som du kickstarter med filterguffe fra det gamle karet ditt.

Men hvis du ikke vil ha med eventuell sykdom og/eller parasitter fra det gamle karet ditt, kan du forsøke å ta vare på filterbakteriene i det nye. Starte det og sjekke vannverdiene, mens du lar det gamle karet gå som vanlig. Du kan sette over et par fisk, men fortsette å måle og flytte dem tilbake til det gamle karet hvis du får utslag på ammoniakk eller nitritt.

Jeg ville ikke gjort noen av delene. Men jeg er superredd for sykdom. Jeg ville gjort det nye karet godt rent med varmt vann, kjøpt ny grus og kokt den. Kjøpt nye filtersvamper. Ville også satt alle planter som skulle i det nye karet i bakteriedrepende medisin, f.eks. Mico Medic. Selv setter jeg også plantene i medisinen Tremazol, som tar innvollsorm, hvis butikken bruker plantekaret som rekreasjonskar for syk fisk. Har nemlig sett at noen gjør det.

Så ville jeg startet det nye karet opp helt på nytt, etter boka. Hvis fiskene dine dør i det gamle karet, risikerer du å få med årsaken - uansett om det er parasitter, eller annet - hvis du kick-starter det nye filteret med bakterier fra det gamle.

Jeg ville tatt tida til hjelp. Kjørt inn det nye karet i 36 dager og flyttet over et par fisk om gangen.

Er det levendefødere du har? Guppy? I så fall ville jeg medisinert dem med Tremazol i det gamle karet før jeg flyttet dem over. Det er hvis du har hatt mye dødsfall og fisk som avmagrer og ikke vil spise før den dør.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap