Fange fisk i utlandet?

Hei!

Jeg har sett på flere profiler der det står at folk har vært i f,eks Peru å fanget fisk til akvariumene sine og da lurte jeg på om hvordan dere klarte det?

Vi skal snart på ferie (ikke bestemt hvor enda) å jeg ville synes det hadde vært veldig artig vis jeg fanget min egen fisk

Hvordan går det med fly reisen/transpotrt? Å hvordan vet dere hvor dere skal fange fisken? Guide?
Import på fisk
det går an å ta med seg fisk fra utlandet, men det må pakkes i isopor kasser merkes etter alle kunstens regler,og dessuten ha alle papirer fra mattilsyn etc etc.
ring å spør hav som trengs, de hjelper deg nok sikkert i riktig retning.
i tilleg tror jeg det koster litt...
Akvariefisk fra utlandet
Innførsel av Akvariefisk
INNFØRSEL AV AKVATISKE DYR TIL AKVARIER

For at akvatiske dyr kan innføres til akvarier må:
- Importør og første mottaker være registrert hos Statens Dyrehelsetilsyn - Fylkesvetrinær.
- Forhåndsvarsel være send til Statens Dyrehelsetilsyn - Distriktsveterinær
- Forsendelsen oppfylle dyrehelsemessige krav til innførsel

Akvatiske dyr kan føre med seg smittestoffer som kan være til stor skade for villfisk og oppdrettsfisk.
Det er derfor viktig at innførsel skjer i samsvar med forskriftene. Utstyr og stein til akvarier er ikke omfattet av forskriften.

Forsendelser skal oppfylle krav til registrering, forhåndsmelding og egenkontroll som er beskrevet i forskriften.
Forskriften omfatter IKKE kjæledyr (Akvariefisk) i følge med eier eller under ansvar av en privatperson når innførsel ikke er gjenstand for en kommersiell handel.

Hvis man ikke er i følge med kjæledyre (akvariefisk) gjelder andre regler:
- Import og første mottaker må registrere seg for innførsel. Se www.importmelding.no
- Forhåndsvarsel skal sendes til den lokale distriktsvetrinæren senest 24 timer før forsendelsen ankommer Norge.

Ved innførsel fra land utenfor EØS skal varsel i tillegg sendes til den vetrinære grensekontrollstasjon. Forhåndsvarsel kan også enklest sendes via www.importmelding.no

Dersom en forsendelse med akvatiske dyr har gjennomgått grensekontroll i et annet EØS-land før ankomst til Norge, skal en bekreftelse på dette følge forsendelsen og legges fram ved tollekspedering til Norge.

- Ved innførsel fra EØS skal første mottaker ved forsendelsens ankomst foreta egenkontroll og føre journal over motatte akvatiske dyr. Første mottaker skal også kontakte distriktsvetrinæren dersom egenkontroll avdekker at innførselskrav ikke er oppfyllt.
- Journalen som føres skal oppbevares i minimum 10 år etter innførsel.

Dyrehelsemessige krav
Forsendelser skal oppfylle de dyrehelsemessige betingelser som er beskrevet i omsetningsforskriften.
Forskriften Omfatter IKKE privat import av akvariedyr som ikke er beregnet for videresalg.

OBS! Vær oppmerksom på følgende:
- Det er FORBUDT å innføre hummer-og krepslignende dyr som lever i ferskvann til akvarier. Andre evertebrater (hvirvelløse dyr) kan fritt innføres til akvarieformål.
- Akvatiske dyr som innføres til akvarier skal være friske og ikke komme fra anlegg som er pålagt restriksjoner.
- Gullfisk og karper kan ikke komme fra områder hvor det er mistanke om eller påvist "spring viraemia" hos karpe(SVC).
- Transport av dyr skal skje over kortest mulig periode og på en dyrevernmessig forsvarlig måte.

Ved innførsel fra EØS Gjelder i tillegg:
- Transportdokument skal være utstedt senest 48 timer før lasting.
- Hver forsendelse skal være tydelig merket slik at det er mulig å spore forsendelsen tilbake til den opprinnelige avsender.

Ved innførsel fra land utenfor EØS gjelder i tillegg:
- Det er forbudt å innføre levende tempererte akvakulturdyr av mottakelig art.
- Tempererte akvakulturdyr av ikke mottakelig art, og tropiske akvakulturdyr (akvakulturdyr som ikke kan leve ved temp. under 5 grader) kan innføres fra land utenfor EØS når de følges av helseserifikat. Helsesertifikatet skal være utstedt senest 48 timer før lasting.

Offentlig kontroll

- Forsendelser som kommer fra EØS skal tollekspideres som tidligere, medfølgende dokumentasjon skal legges fram for tollvesenet. Statens dyrehelstilsyn- distriktsveterinæren kan foreta stikkprøvekontroll på mottaker stedet.

-Forsendelser som kommer fra land utenfor EØS skal framstilles for kontroll på en veterinær grensekontrollstasjon.

Grensekontrollstasjoner for innførsel av levende dyr fra land utenfor EØS i Norge:
Oslo Lufthavn Gardermoen: Telefon: 64 82 12 90
Telefax: 64 82 12 91
Storskog, Kirkenes : Telefon: 78 97 00 40
Telefax: 78 97 00 49

For ytterligere informasjon se www.dyrehelsetilsynet.no Du kan også ta kontakt med Statens dyrehelsetilsyn ved fylke- eller distriktsvetrinær.

DIVERSE:

Kjæledyr (fisk) i følge med eier eller under ansvar av en privatperson når innførsel ikke er gjenstand for en kommersiell handel -->

Når det gjelder beløpgrensen på hva man kan ta inn i landet etter min. 24 timer ute av Norge, er denne på 6000 NOK uten at det blir nødvendig å fortolle (MVA).
Det er viktig at det foreligger en kvittering for dette beløpet.
Ved kjøp av enkelgjenstand med verdi over 6000 NOK, må man betale MVA for hele beløpet.

Kilder for innlegget er kommet skriftlig pr. e-post fra Marie Nøkling ved mattilsynet.
Det som står under "Diverse" har jeg fått opplyst per. tlf.
Håper dette vil være til hjelp for akvarister som vil ta med seg/importere fisk/utstyr selv.

klippet fra nettakvariet
mye styr . Dessuten så lever jo ikke fisken evig
Da er jo litt av poenget med å importere fisk, at man skal avle videre på de.

Men gidder vanligvis ikke importere bare for "gøy".
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap