Blir ikke kvitt nitritt

Akvariet mitt har kjørt 38 dager. Har sjekket det jevnlig med tetra dråpetest. I starten var det ingenting, noe som er normalt. Etterhvert så ble det mer og mer nitritt, men det virker som det går treigt før det blir mindre nitritt i vannet. Når jeg tester jevnlig (minst 1 gang pr dag) blir testen rød.

Jeg har gjort delvannsbytter minst 2 ganger i uken.
Rensker filteret i akvarievann 1 gang fordi det begynte og bli tett.
Har hatt noen innkjøringsfisk. (10noentetra, 1 scalare og 2 sugemaller)
Har fjernet scalaren og gibbcepsen da disse blei for små.

Er det kun hyppige vannbytter (ca 30-40% hver dag) og daglig testing som er veien og gå eller er det noen som har andre synspunkter?

På forhånd takk.
Vel, om du har måttet rense filteret ila innkjøringsperioden så har du for lite filter; det skal kunne gå lengre enn så uten rens. En annen ting er at når du har renset filteret under innkjøring så har det sannsynligvis vært begrenset med bakterier der; og det er ikke utenkelig at du har kverka de få som hadde blitt dannet, mao. du har restarta hele innkjøringsperioden.

Om du har fisk i karet og tetratesten viser rød på nitritt må du bytte vann som en helt; da er det bare tidsspørsmål før fiskene enten dauer eller begynner å bli syke som resultat av at de har svømt i dårlig vann lenge. Og får du sykdomsutbrudd i et kar under innkjøring; vel - det er ikke gunstig. Bytt 30-40% vann (temperert) med noen timers mellomrom helt til nitritten er i null; ikke mat fiskene og vent å se hva som skjer med nitritten, og hvor fort.
Hva slags filter er det du har? Merke, modell? Og hvor stort er akvariet?
Aquael typ FAN-1.

Ifg produsent skal dette filteret være stort nok til kar på 100L. Mitt er 60.

Jeg har betillt meg fluval 2plus (pga mindre støy)

Men dette tør jeg ikke bruke før filteret har ligget i akvariet noen uker.
Kriz 85
Aquael typ FAN-1. Ifg produsent skal dette filteret være stort nok til kar på 100L. Mitt er 60. Jeg har betillt meg fluval 2plus (pga mindre støy) Men dette tør jeg ikke bruke før filteret har ligget i akvariet noen uker.

Fluval2 er også noe knapt til en sekstiliter om du har endel fisk der. Filteret må være i gang i karet om det skal etablere bakteriekultur - ikke bare ligge oppi vannet.
Hvis du tar ut orginalinnmaten til Fluval 2+ og fyller boksen med grov blåsvamp vil det bli mye bedre enn orginalt.
Har vært borti en del Aquael filtre og det har jammen vært tvilsomme saker.
MariaT
[QUOTE=Kriz 85]Aquael typ FAN-1. Ifg produsent skal dette filteret være stort nok til kar på 100L. Mitt er 60. Jeg har betillt meg fluval 2plus (pga mindre støy) Men dette tør jeg ikke bruke før filteret har ligget i akvariet noen uker.

Fluval2 er også noe knapt til en sekstiliter om du har endel fisk der. Filteret må være i gang i karet om det skal etablere bakteriekultur - ikke bare ligge oppi vannet.

Tenkte og legge filteret til den nye pumpen oppi akvariet noen uker før jeg begynner og bruke pumpen. Så lar jeg nåværende pumpe og filter gå imens.

Er ikke det lurt da?
Kriz 85
Tenkte og legge filteret til den nye pumpen oppi akvariet noen uker før jeg begynner og bruke pumpen. Så lar jeg nåværende pumpe og filter gå imens. Er ikke det lurt da?


Vet ikke om jeg misforstår ordbruken din når du sier "legge filteret oppi karet"...

Det holder ikke at filtersvampen ligger og dupper i karet, den blir ikke innkjørt da.

Et filter må stå og gå, og sirkulere vann gjennom svampen for at det skal kjøres inn, ettersom bakteriene er avhengige av sirkulasjon for å leve. Av samme grunn bør aldri et filter være avskrudd lenge, for allerede etter et par timer uten sirkulasjon begynner bakteriene å dø.

Altså - har du et nytt filter du skal bruke om en stund, må du sette dette filteret ned i karet og starte det. Og la det gå i 3-4 uker. DA er det innkjørt og kan brukes som eneste filter i et akvarium.
Ulvster
Hvis du tar ut orginalinnmaten til Fluval 2+ og fyller boksen med grov blåsvamp vil det bli mye bedre enn orginalt. Har vært borti en del Aquael filtre og det har jammen vært tvilsomme saker.


jeg har et sånn filter med hvit svamp i.. har en blå svamp som ikke er i bruk. vert i bruk i et gammelt akvarie for 1 år siden ..(selve svampen er ikke gammel)
bør jeg bytte til det? men da vil jeg jo igjen "restarte" fordi det finnes jo ikkd bakterie kultur i det filteret?
Du kan bytte ut svampen i fluvalfilteret. Her ser du hvordan du kan modifisere en fluval, og få mye bedre filtrering bare ved et enkelt grep.

Det er ikke noe problem å overføre bakterier til den nye svampen. Tapp ut en bøtte vann fra akvariet. Lag ferdig den nye blåsvampen som skal inn i filteret.

Ta ut den gamle, innkjørte svampen fra filteret, og sett inn den nye. Den gamle svampen vasker du SKIKKELIG godt i bøtta ed akvarievann. Skvis og klem ut så mye gugge som mulig. Jo svartere vannet blir - jo bedre.

Putt fluvalfilteret ned i bøtta (nå med ny, ren svamp), og sett på filteret. La det surre og gå i bøtta til vannet er nesten helt klart. Da har den nye svampen sugd til seg all gørra du skviste ut fra det gamle filteret - og fluvalen er igjen bebodd av masse bakterier og kan brukes.

For sikkerhets skyld følger du ekstra med de neste dagene, og måler nitritt. Jeg har gjort dette massevis av ganger og aldri hatt trøbbel
ElinH
Du kan bytte ut svampen i fluvalfilteret. [URLBLOCK1]en fluval, og få mye bedre filtrering bare ved et enkelt grep. Det er ikke noe problem å overføre bakterier til den nye svampen. Tapp ut en bøtte vann fra akvariet. Lag ferdig den nye blåsvampen som skal inn i filteret. Ta ut den gamle, innkjørte svampen fra filteret, og sett inn den nye. Den gamle svampen vasker du SKIKKELIG godt i bøtta ed akvarievann. Skvis og klem ut så mye gugge som mulig. Jo svartere vannet blir - jo bedre. Putt fluvalfilteret ned i bøtta (nå med ny, ren svamp), og sett på filteret. La det surre og gå i bøtta til vannet er nesten helt klart. Da har den nye svampen sugd til seg all gørra du skviste ut fra det gamle filteret - og fluvalen er igjen bebodd av masse bakterier og kan brukes. For sikkerhets skyld følger du ekstra med de neste dagene, og måler nitritt. Jeg har gjort dette massevis av ganger og aldri hatt trøbbel :)


okei jeg bør kansje vente en liten stund da. ettersom jeg faktisk "renset" filteret for et par dager siden for å være på den sikre siden om å få med seg mest mulig "gugge"
Ja, jeg holdt på å skrive noe om det... det funker best med en skikkelig innsauset svamp. Er den akkurat renset, er det naturlig nok mindre bakterier å ta av, og det er større fare for å ikke klare å få skvist ut nok bakterier over i den nye svampen

Husk også å rense filteret minst mulig. Kun rens det når gjennomstrømningen er merkbart dårligere, og da bare forsiktig i litt akvarievann i en bøtte. Av naturlige årsaker ønsker du ikke å fjerne all gugge, bare det verste.
Først takker jeg for svarene! Setter virkelig pris på att folk gidder og hjelpe nybegynere som stiller de samme spørsmålene om og om igjen!

Jeg forstår hva du mener med innkjøringen av nytt filter tror jeg.
Dette med og "legge svampen oppi akvariet noen uker" er noe jeg fikk tips om i en dyrebutikk. Så jeg som ikke har drevet med akvarium så lenge synes dette hørtes veldig lurt ut.. :P

Jeg kan evnt "kickstarte" det nye filteret med gørre fra det jeg bruker nå på den måten du forklarte med og vaske det gamle godt i bøtte med akvarievann og så starte den nye pumpen med det nye filteret til vannet i bøtten er reint.
Men da burde jeg vel vente til jeg er kvitt nitritten?
Eller mener du bare att jeg skal kjøre begge pumpene samtidig i 3-4uker for så og kjøre det nye alene?

Ang nitritt.
Jeg skal bytte 1/3 del vann to ganger om dagen til jeg er kvitt nitritten.
Joakim
Vel, om du har måttet rense filteret ila innkjøringsperioden så har du for lite filter; det skal kunne gå lengre enn så uten rens.


Filteret var brukt da jeg fikk det og grunnet lite kunnskap satte jeg dette rett inn uten og sjekke. Det var en stund siden det hadde blitt brukt så all gugga var sikkert tørka i filteret. Var nok derfor det ble så fort tett.
Joakim
Vel, om du har måttet rense filteret ila innkjøringsperioden så har du for lite filter; det skal kunne gå lengre enn så uten rens.

Kriz 85
Filteret var brukt da jeg fikk det og grunnet lite kunnskap satte jeg dette rett inn uten og sjekke. Det var [B]en stund siden det hadde blitt brukt så all gugga var sikkert tørka i filteret.[/B] Var nok derfor det ble så fort tett.

Og der var også grunnen til nitrittproblemet ditt forklart...!

Inni en gammel møkkete og brukt filtersvamp som ikke er vasket, er det store mengder dødt materiale OG døde bakterier. Dette begynner å forurense vannet med en gang, og det kan ta veldig lang tid å få det vekk.

Filtersvamper som har vært brukt før, men har ligget tørt og ubrukt, må alltid vaskes veldig nøye med rent vann (ingen former for såpe!!) før man tar dem i bruk igjen. Selv da vil det være rester av gammel møkk langt inni svampene, som vil forurense noe.

Personlig liker jeg best å ta helt nye og rene filtersvamper, istedenfor å bruke om igjen gamle og skitne svamper, siden jeg ikke kan forutsi forurensningsvirkningen av de brukte. (men jeg ville aldri brukt filtersvampene fra et filter jeg har kjøpt brukt uansett... men det er bare meg da )
Dette kan nok ha en stor betydning ja. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke gjort dette hadde jeg vært klar over att den ikke var renset. Fikk beskjed om att alt var renset da jeg fikk det så jeg satte det opp og startet det i god tro..

Men da veit jeg det til en annen gang.. Alltid lurt og ta en sjekk før man putter noen oppi karet.

Nitritten går forresten nedover når jeg tester etter vannbytter så da håper jeg snart att jeg kvitt den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap