Hvilken sand type ?

hei !

Jeg lurer på hvilken sand type som er finest og som er lett å rense ?
Når du skriver "finest": Mener du kornstørrelsen eller finest å se på?

Du bør ikke bruke den fineste kornstørrelsen på sanden. For den legger seg som et kompakt lag på bunnen, og blir et tilholdsted for anaerobe prosesser du helst ikke vil ha i karet. I tillegg vil det antagelig bli vanskelig å holde liv i planter i så kompakt substrat. En korn størrelse mellom 1-3mm burde være passe.

Det er like enkelt å rengjøre alt substrat med en slammklokke. Da gjør man rein substratet samtidig som man tar delvannskift. Substratet skal aldri ut av karet for rengjøring.

Takk for svar og tips

går det ann å ta sand fra en helt vanlig badestrand ?
D gjør d nok, men pass på å vaske den godt., og husk at kalk i sanden forstyrrer vannverdiene dine

(kalk er d feks i små skjell og noen typer steiner)
hva mener du med ``vannverdiene`` ?
pH og GH er vel d som forandres av kalk


d du kan gjøre er å ha litt av sanden i en bøtte med noen liter vann fra akvariet ditt., mål pH/GH av vannet før du har i sanden, og etter vannet har stått i sanden noen dager (kanskje til og med en uke?) da finner du ut som sanden din vil forandre på d.

husk å bruke dråpetester og ikke strips (dråpetestere er mye mer nøyaktige, så du er sikker på at du fanger opp hver minste endring)

disse verdiene vil ha mye og si for om fiskene vil trives med sanden
ok, takk for tips og svar !
hvilken sand ambefaler du ?

Det går fint å hente sand fra en strand. Sjøsand bør man vere litt forsiktig med, siden den kan inneholde en del kalk, som kan få ph'n til å stige. Det samme kan gjelde for hvit sand.

Men henter du sand fra en elv eller ferskvann burde det gå fint. Men det kan vere en ide å varmebehandle den, så du er sikker på at den ikke innholder uønskede dyr, mikroorganismer eller parasitter hvis det er fra fiskeførende vassdrag.

Ved varmebehandling enten koker man den, eller legger den i langpanne i steikeovnen og vamebehandler den i ca 30 min ved 150 grader. Da er sanden steril.

ok

hva med planter og sånt ?
kann de stå i sand\gro, eller dør de bare ?
jeg har grovkornet grus i karet nå.... fungerer greit for plantene sin del, men en del av fiskene skulle gjerne hatt sand med mindre kornstørrelse.

jeg kommer til å bytte d til Biltema-sand av den groveste størrelsen. skal være en annen post på forumet om denne sanden med linker til biltema sine sider. (trur posten heter Biltemasand). vet d er veldig mange av brukerne her som sverger til den sanden, da den er kjempe flott for de fleste fisker. pen farge er d på den og, litt syden-stil

plantene vil nok og kose seg der, men i finkornet sand er d veldig greit å ha noen sandsnegler. de vil fungere som meitemarker, og snu og vende på sanden, sånn at d ikke lages skumle gasser nedi den. en liten gruppe Corydoras er også supre "sand-rotere"
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap