Vannbytte

Bytter man ved å pumpe ut vannet eller bare bruker man en liten bøtte , eller hvordan ?
Jeg bruker en slamsuger, (rett og slett ett plastikkrør...). denne tar jeg ned i vannet, suger litt i andre enden (ikke suge for mye, da får du vann i munnen.. -_-) også vil vakum og "hevert-prinsippet" slippe vannet gjennom slangen og ned til en bøtte på gulvet

jeg bruker bare å bære bøtter med vann og helle i karet når d skal fylles opp igjen (gjerne litt forsiktig stråle, sånn at grus og planter ikke virvles opp)



VELDIG lett!
Kommer vel mest an på akvarie-størrelsen.
Har man en "lite" akvarium så holder det med å fylle i bøtte, f.eks ved hjelp av hevert-metoden (slange).

Til større akvarier så bruker mange hageslange. Først for å tømme ved hjelp av hevert-metoden (fra akvarium til nærmeste sluk i gulv), og så koble til en vannkran for å fylle på vann igjen. Veldig enkelt

Finnes flere måter å gjøre det på også.
hva i liter størelse betrakter du som lite ? Er det stor sjans for at fiskene blir suget inni slangen mens du bytter? Et isolerings akvarium da
under 150 liter vil jeg si er "lite", da er d bare en 4-5 bøtter du trenger å bytte hver uke.

hos meg så er de fleste av fiskene redd slangen, så de kommer aldri nært nok til å bli sugd opp., men om d skal skje, så havner de jo bare i bøtta :P sjekk bøtta før du kaster vannet, og fisk ut de som eventuelt ble med.
De fleste fisker svømmer unna slangen ja. Og fisker svømmer jo alltid mot strømmen da Har endt opp med noe yngel i bøtta før, samt en stakkars, nysgjerrig endlers-hann en gang, men det blir fort en vanesak å sjekke bøtta før man tømmer den ut.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap