Bitte små snegler i akvariet (under innkjøring)

Akvariet har gått i en uke nå, og jeg ser virkelig hvilke planter som vokser fortest - og burde vært plassert bakerst! Den jeg synes var så fin, ser ut som den skranter veldig, og jeg har luket bort døde blader (skruvallisnera). Kan de komme seg selv om det ser dårlig ut?

Få minutter etter luking ser jeg bitte små snegler på akvarieglasset. Så først en og ville ta den bort, men ser så flere og skjønner at jeg heller må prøve å finne ut hva jeg skal gjøre :-/ Regner med at disse er blitt uroet av at jeg har rotet litt rundt?

Men for det første; de skal vel ikke være der? For det andre; hva gjør jeg med dem?

De har vel kommet med plantene; er det noe jeg kunne ha gjort for å unngå det?
Du har nok fått såkalte "pestsnegler", ja. De er med på plantene, enten som snegler, eller snegleegg. Det er nok mulig å unngå det, men ikke spesielt enkelt. Spesielt eggene er vanskelige å få øye på.

ikke la deg skremme av navnet "pestsnegler". De er ikke farlige eller skadelige. Kallenavnet har de fått fordi de formerer seg så fort. Du kan plukke/skvise de du ser, for å holde bestanden nede - de er jo ikke spesielt dekorative.

Men de er nyttige! De er som en hær renholdere i akvariet, og spiser alger, matrester og døde planter. De skader ingenting, og er ikke farlige for fisk. Jeg har slike i alle mine kar, og ser på dem som nyttige. Jeg bare plukker/skviser de jeg ser en gang innimellom for å holde antallet på et levelig nivå

La skruvallisneriaen din få litt tid. Utrolig hvordan en plante kan komme seg selv om den ser sjaber ut. Det kan hjelpe litt ekstra om du plasserer den slik at den får mest mulig lys (altså ikke i et hjørne, heller rett under et lysrør). Så kan du heller flytte den igjen når den har kommet seg.

Det kan selvfølgelig hende at den er død, frosset på veg hjem fra butikken eller noe. Men jeg ville ikke felt noen endelig dom før alt er borte. Planterestene kan du la være i karet så lenge du kjører inn og ikke har fisk. Planterester bare bidrar til å gi filterbakteriene noe å jobbe med
Takk, Elin! Jeg har nå flyttet skruvallisneraen midt i akvariet, slik at den får mest lys. Den stod jo i utgangspunktet i det mørkeste hjørnet. På dens plass har jeg plassert Bacopa Australis, som på bare en uke har vokst til vannkanten! Den gjorde seg veldig bra bak Jeg trodde kanskje det var vanskelig å flytte plantene når de først var satt ned, men det er kanskje sånn dere gjør det? Flytter litt rundt til det blir bra?

Og sneglene får jeg bare fjerne litt nå og da. Forblir de bittesmå?
Noen planter tåler dårligere enn andre å bli flyttet på (det typiske eksempel er cryptocoryne-artene, de kan få en midlertidig nedsmeltning, men pleier å komme seg igjen). Men de fleste plantene tåler det helt fint. Og jeg tror de fleste flytter litt rundt på plantene, hvert fall i begynnelsen til en har funnet noe som fungere og som ser bra ut

Her er en link til de snegleartene som er lagt i snegle/skalldyr-basen. De vanligste "pestsneglene" er vanlig skivesnegle, vanlig damsnegle, leveriktsnegle og lav toppluesnegle. Ingen av disse blir spesielt store.
De blir vel rundt 1-1,5cm fullt utvokst.

Har sett i andre tråder at noen bekjemper dem med Jegersnegler eller sneglespisende fisk.
Men jeg er av den oppfatning at de gjør hvertfall ikke noen skade, og når det begyner bli litt størrelse på de er de ikke akkurat stygge heller. Det er heller antallet som har potensiale til å bli noe plagsomt
Snegler
hei jeg lurer litt på hvor jeg har fått mine snegler fra.. jeg har 3 voksne eplesnegler og disse har når lagt 3 kull, det første kullet fikk bare 1 overlevende og den er på størrelse med en stor ert nå.. så har jeg kansje 10+ som er på størrelse med et knappenålhode.. også har jeg MANGE som er pitte små.. men det jeg ville fram til er at jeg har 5+ posthorn snegler.. hvor i all verden kan disse komme ifra? det er minst 3 mnd siden jeg fikk noe nytt inn i akvarie.. og jeg oppdaget de ganske små for noen dager siden..
Er det riktig at de sneglene som "seiler med strømmen" i overflata ikke er døde, men driver med en eller annen aktivitet?
SGS
Er det riktig at de sneglene som "seiler med strømmen" i overflata ikke er døde, men driver med en eller annen aktivitet?


ja, sånn snegler flytter seg går opp i vannoverflaten, suger inn luft og flyter, ganske smart?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap