Amoniakk?

I et forholdsvis nyoppstartet akvarium har jeg lagt merke til en litt eiendommelig lukt. Omtrent som stillestående myr-vann på en varm sommerdag.
Er dette amoniakk-lukt? Eller er det "normal" lukt fra et akvarium?

Jeg har ikke amoniakk-test, så jeg har ikke hatt mulighet til å teste for dette. Ph er fin, NO2 er nært null og NO3 er lav (rundt 10mg/l)
Det kan være ammoniakk ja, ettersom dette er det første leddet i nitrifikasjonsprosessen et filter går igjennom.
Ammoniakk er mest tydelig i vann med ph over 7. Ved ph under 7 går det over til den mer ufarlige formen ammonium.

Tetra har en vanntest som heter "Total Ammonia" (engelsk) og den tester for både NH3 og NH4.
Tror lokale sjappa har hovedsakelig JBL produkter. Skal prøve snike meg innom i morra etter jobb og se hva de har, men slik skift-plan på jobb er for tida kan det hende det er enklere å kjøpe den i Bodø på lørdag enn i Narvik før helga! Rikelig overtid! lol
Eller du kan gjøre som folk flest nå for tida, kjøpe på nett
Webzoo har Tetra ammoniakktest.
Det er alltid et alternativ, men jeg skyr litt unna nett-handel for mindre kvanta da frakt/gebyrer ofte gjør at det går opp i spinninga når det gjelder små beløp

Men det er kanskje på tide snoke litt ekstra på nettbutikkene og handle litt. Lønninga ser grei ut denne måneden også
Webzoo ser jeg har dyr frakt om du bestiller småting, men jeg tror Aquamanias sender småting i brev. Når du f.eks sparer 150 kr (109 i nettbutikken, 259 i min lokale dyrebutikk) på en Tetra ammoniakktester i forhold til vanlig butikk går dette raskt i pluss (!).
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap