Hvordan flytte 60l.

ikke det at jeg har plasert karret feil, men jeg skal kjøpe en 110l også så da må jeg flytte på 60l... pga plassmangel.

finnes det noen enkel måte og gjøre dette på...


og foresten... da dere flytter fisk fra ett kar til et annet... ossen gjør dere dette.. hvis vannverdiene er nogelunde de samme.
Spørs veldig hvilket møbel 60 litern står på. Hva jeg sannsynligvis ville gjort, er å koblet av alt utstyr (pumper, kolbe,lys, etc), og tappet ut ~40 liter vann, for så å flyttet det. Dette krever jo dog at akvariet bare skal noen meter bort, i samme etasje.
Trenger ikke ta ut fiskene.. Dette gjøres veeeldig forsiktig - minst mulig bølger i karet!
Vil tro jeg også hadde gjort noen rengjøringer under en slik flytting. Men det ville jeg ikke gjort hvis jeg skulle sette opp et nytt kar. Ikke vask filteret! Ta vare på all filtergugg som er, og spar det til 110-litern - så får det nye akvariet en kickstart.

Over til det andre spørsmålet; Hva gjør du når du aklimatiserer fisk fra zoo-butikkene? Samme prosedyre har jeg her hjemme. Forruten om eventuell karantene.
Jeg fyller en pose med 0.5 - 1 L vann, hover fisken opp i posen, og flytter den over til det nye karet. Der ligger posen i 20 min.. den har da samme temperatur.. Så fyller jeg i et halvt glass vann fra akvariet, til posen hvert 5. minutt..
Takk for raskt svar.
akvariet står på et ikea bord... mange er skeptiske men dette bøyer seg ikke....
skal man liksom løfte akvariumet med 20l i til neste "lokasjon".?

dette kan bli litt vanskelig fordi akvariet står i stua og det må flyttes inn på et rom som er vegg i vegg med stua (ca 6-8m og flytte.)

kan jeg eventuelt spesialbygge en enkel løsning med et laft bord med sterke jul på for og flytte det... jeg bryr meg egentlig ikke om kostnadder...

alt kan jo spare opp til ?? at du kan jo få litt støtte fra foreldre.
Få hjelp av foreldrene dine, så klarer dere å flytte det Kan du fylle enda mer vann ut, uten at det går utover fiskene - så er jo det greit.

Hvis det er slørhale akvariet, med bare 3 fisker i - så er det jo en enkel sak å bare ta dem ut under bytte. (...3 slørhaler kunne godt hatt 200 liter mer å svømme i, men skal ikke snakke mer om det ;p).
Slørhaler
slørhalene skal oppi 110l... det er jo bedere en en 7 l bolle som det hele startet i...
Flytte akvarium
tømm ned vannet,!!!!!!! for aldel så det ikke sier pang, dernest fjern røtter å stein,og filter og evt kolbe.
så bærer du og noen til bord og akavrium uten vann og fisk. det er den tryggeste måten å flytte et akvarium på.'
husk bare på å ta vare på noe vannet fra akvariet, la ikke fileteret ligge uten vann,la det helst gå i en bøtte med det gamle vannet i ..

så er det bare å fylle opp igjen når akvariet er flyttet og plasert..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap