Trenger noen råd

har akkurat kjørt inn og flytter over fisk i 130 liters kar. Jeg limte med akvariesilicon BTN Slim line innvendige plater, disse er ikke helt rett i kantene, så jeg opplevde å miste den flotte Ancistrusen min på 9 cm fordi han fant en liten åpning og gikk bak og kom ikke seg ut igjen, veldig trist. Jeg vil jo ha Ancitrus igjen og tenker på å tømme akvarie igjen for å siliconere igjen disse små åpningene. Vil nemlig ikke oppleve dette igjen. Pumpen jeg har i akvarie er en Fluval 4, en stor sak, så jeg tenkte å flytte fiskene tilbake til 60 litern, hvor det nå bare bor snegler og reker, i et par dager mens jeg siliconerer. Blir det for mye rensing/sirkulasjon i en 60 liter med både fluval 4 og den pumpen som er der. Jeg tenker for å bevare bakteriene i fluvalen for å slippe uker med innkjøring igjen.
Holder det med at fluvalen evt bare er i vannet?
Noen andre gode råd?
Hvis 60 literen har gått flere dager med det innholdet du nevner, har nok bakteriekukturen i filteret der tilpasset seg belastningen, dvs. den er mindre enn før du flyttet ut fisk. Det betyr at du vil kunne få nitritproblemer dersom du setter mye fisk tilbake dit igjen uten å øke filterkapasiteten. Jeg ville satt inn det store filteret alene i 60 literen og eventuelt redusert vannstrømmen noe hvis du synes det blir for mye strøm i karet.

Det lille filteret ville jeg satt i en bøtte med det vannet du tømmer ut og satt til 1-2 milliliter vanlig huholdningssalmiakk, Salmi, daglig. (Mengden avhenger av hvor mange fisk du har i 130 literen.) Dette vil holde liv i bakteriekulturen i det filteret til du kan sette det tilbake i 60 literen igjen. Sjekk for sikkerhets skyld bøttevannet for ammoniakk og nitrit før du setter inn filteret i karet igjen for å være trygg på at bakteriene er ok.

Hvis du mener bakteriekulturen i det gamle karet fortsatt er intakt og tåler belastningen av de fiskene du skal sette inn, kan du bruke samme prosedyre, men nå med det store filteret i bøtta for å holde den bakteriekulturen i live. Du kan regulere vannstrømmen i Fluval 4 slik at det ikke tømmer bøtta for vann!
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap