Kalkstein - hva gjør det for vannet?

Som tittelen sier, hva gjør kalkstein med/for vannet?
Mener å huske å ha lest en plass at kalskstein høyner ph`en. Stemmer dette?

Kjøpte kalkstein i dag siden jeg fikk 3 eplesnegler.

Har 3 kakadueciklider i samme kar. De skal jo ikke ha for høy ph. Er det nok med evt kalkrikt grønnsaksfor?
Kalkstein hever kh, og når kh øker, vil automatisk ph følge etter. De to vannverdiene henger sammen som hånd i hanske. Det er ikke mulig å heve kh uten samtidig å heve ph.
Unntaket er ved gasstilsetting da, i form av CO², men det er vel ikke så mange som gidder og koste på dyrt utstyr til (automatisk ph-controller er en computer som styrer åpning/lukking av ventilen på en gassflaske med CO². Dyrt...)
Skal ikke gå mer inn på det.

Jeg ville ikke brukt kalkstein. Jeg syns heller du skal satse på å tilføre kalk i kosten til sneglene. Jeg ville ikke latt kakadueciklidene måtte lide for snegleskallenes skyld. Ønsker man å holde Apistogramma, så bør man også gi dem det vannet de trives med, og de skal ha ph under 7, gjerne godt under 7 også.
ja. jeg er jo enig i det du sier. da tar jeg ut kalksteien nå da og heller skaffer noe bra fôr.

Google litt rundt på nettet og finn de grønnsakene med mest kalsium. Jeg kjenner til spinat og brokkoli, det er rikt på det, men kommer ikke på noen flere spesielt kalsiumrike grønnsaker i farta. Men jeg mener å huske at mørkegrønne grønnsaker har kalsium.

Ellers har JBL et spesielt tørrfôr på boks for skalldyr, som skal være bra for skallbyggingen deres. Har du sett det?

Hvilken ph har du i akvariet ditt fra før?
Plussmedlem
Brokkoli inneholder også en del kalsium, men spinat inneholder omtrent dobbelt så mye.
ph`en er nå på 6,5.

skal måle igjen i morgen tenkte jeg. hever eller senker røtter ph`en?
Grønnsaksleverandøren Bama.no om kalsium

PS! Jeg har sett at noen gir kinakål til sneglene, men iflg kilder på nettet er de mer mørkegrønne kålsortene (bladkål osv) mer rike på kalsium enn den lyse kinakålen.

akvafanist
ph`en er nå på 6,5. skal måle igjen i morgen tenkte jeg. hever eller senker røtter ph`en?


Det varierer litt. Noen påvirker ikke ph i det hele tatt, andre kan påvirke noe.
De kan altså i enkelte tilfeller senke ph noe. Spesielt i starten, når røttene lekker litt mer humus ut i vannet. Den effekten stabiliserer seg og avtar etterhvert og vannes ut ved hjelp av vanlige, ukentlige vannbytter.
men har spinat/brokoli evt andre grønnsaker noe å si for vannkvalitten?
akvafanist
men har spinat/brokoli evt andre grønnsaker noe å si for vannkvalitten?


Du skal jo ikke la det ligge der en uke til det råtner :p
Det legges ned f.eks. om kvelden, og så tar du det bort (om det er matrester igjen) neste dag en eller annen gang. Ser du at det er MYE igjen da ifht hva du la ned, så gi mindre neste gang.
Dersom du har PH under 7, vil eplesneglenes skall sakte men sikkert tæres bort.
Kalkstenene øker også hardheten (GH) på vannet ditt, kan være greit å kontrollere den verdien også.

Bruker selv Kalksten og Kalksand i mine Tanganyika akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap