Hvordan fikse ph og gh ved vannbytte

Hei

Har en 720 liters Malawi kar.
Driver å øker ph'en til ca 8 og Gh er på 13 nå.

Jeg skifter rundt 50% vann en gang i uken. Ph'en fra springen er ca 7 og gh noe med 3.

Har 1 5kgs bøtte med ph/kh+ og gh/th+ fra Noraq

tilsatte 7 skjeer med gh/th+ rett i akvariumet dag 1 og gjorde det samme dag 2 og nå er gh på ca 13.

Jeg fyller vann rett fra springen med vannslange til akvariumet.

Hvor mye pulver må jeg sette oppi når jeg skal skifte vann.

Hva er den beste måten å gjøre dette på når jeg fyller rett fra springen.

Skal jeg putte inn pulveret med engang vannet er fylt opp eller skal jeg gjøre det mens vannet fylles opp?

Takk
Jeg har en liten 1 liter 'akvarie mugge' som jeg fyller med vann, så tilsette jeg pH/KH +, GH salt, Akvariesalt, og evt plante næring oppi for å blande det ut FØR den settes i akvarium.
Når du snakk om kor mye pulver....jeg bruker sjøl Noraq pH/KH + og har aldri opplevd at den øke pH over 8, som det står på pakning. Står på bøtte at hvis du skal øke pH fra 5 til 7 at du skal ha 1/2 - 1 måleskje per 100 liter... så da regne jeg med at om du da ha pH 7 fra springen og skal øke til 8, og bytte ca 360 liter, da kan jeg tenke meg at du kunne prøve med 2 skjer, så måler du pH. Om det er fortsatt for lavt, tilsette litt mer.
Men hvis 1/2 - 1 skje øker fra 5 til 7....kan jeg tenke meg at det ta ikke like mye for å øke fra 7 til 8. Etter min erfaring, sakter endringer av vannverdier er ALDTID beste.
Men jeg syns det er bestandig best at man blande alt man skal tilsette i akvarium ut i en liten bøtte/mugge før du putte den oppi akvarium. Til og med noe medisiner også. Jeg tilsetter litt etter litt imens jeg fyller akvarium.

Lykke til!

wiqasso
Hei Har en 720 liters Malawi kar. Driver å øker ph'en til ca 8 og Gh er på 13 nå. Jeg skifter rundt 50% vann en gang i uken. Ph'en fra springen er ca 7 og gh noe med 3. Har 1 5kgs bøtte med ph/kh+ og gh/th+ fra Noraq tilsatte 7 skjeer med gh/th+ rett i akvariumet dag 1 og gjorde det samme dag 2 og nå er gh på ca 13. Jeg fyller vann rett fra springen med vannslange til akvariumet. Hvor mye pulver må jeg sette oppi når jeg skal skifte vann. Hva er den beste måten å gjøre dette på når jeg fyller rett fra springen. Skal jeg putte inn pulveret med engang vannet er fylt opp eller skal jeg gjøre det mens vannet fylles opp? Takk
c_hanssen
Når du snakk om kor mye pulver....jeg bruker sjøl Noraq pH/KH + og har aldri opplevd at den øke pH over 8, som det står på pakning. Står på bøtte at hvis du skal øke pH fra 5 til 7 at du skal ha 1/2 - 1 måleskje per 100 liter... så da regne jeg med at om du da ha pH 7 fra springen og skal øke til 8, og bytte ca 360 liter, da kan jeg tenke meg at du kunne prøve med 2 skjer, så måler du pH. Om det er fortsatt for lavt, tilsette litt mer. Men hvis 1/2 - 1 skje øker fra 5 til 7....kan jeg tenke meg at det ta ikke like mye for å øke fra 7 til 8. Etter min erfaring, sakter endringer av vannverdier er ALDTID beste. :-)


Jeg vil ikke si så mye om hvordan du burde gjøre dette, jeg er totalt uerfaren på store endringer i vannverdier.
Men, pH skalaen er logaritmisk, noe som vil si at forskjellen mellom 7 og 8 er ti ganger større enn mellom 6 og 7. Så du må nok bruke adskillig mye flere skjeer med pulver for å få pH på 8 enn f.eks bare til 7,5
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap