Testing av vann etter 10 dager - hva kan jeg forvente?

Vi har et akvarium (63l) på innkjøring, og jeg tenkte jeg for moro skyld skulle ta med meg en vannprøve i butikken for å sjekke. Akvariet ble startet opp med Tetra Safestart, fordi deler av familien hadde tro på den, den delen som ikke har lest - jeg tror ikke. Men den var innkjøpt, og ble derfor puttet oppi. Det samme ble en passe dose Aquasafe, og litt seinere Ektozon salt (jada, vet nå at det sikkert var tull - men det ble anbefalt av butikken og innkjøpt. Og skader vel ikke).

Jeg har kun Tetra Nitrat-test (ba om Nitritt, og oppdaga ikke før jeg kom hjem at jeg hadde fått feil). I dag måler jeg Nitrat på mellom 12,5 og 25 mg/l. Med andre ord gode Nitrat-verdier? Men jeg har nitratsvampen i Juwel-filteret, burde det da i det hele tatt være målbar nitrat?

Men jeg lurer da på;
Jeg hadde regna med at etter 10 dager burde vanntesten i butikken vise utslag på amoniakk? Men kan jeg regne med at den vil gjøre det når jeg har såpass mye nitrat i vannet?

Akvariet går forresten fiskeløst, men med planter (og etterhvert småsnegler som har kommet dit "av seg selv"). Holder 25 grader. Lys i 10 timer/dag.
Jeg har forresten sjekket kranvannet, og der er det omtrent 0 nitrat.

Hva betyr dette? At Safestart faktisk kan virke og forkorte innkjøringen?
hvis du ser her har du fått en del svar på det:=)
Ja, jeg ser de svarene også Jeg la denne tråden ut begge steder for å få flere svar, dette med vannverdier synes jeg både er spennende, vanskelig og fascinerende!
uansett.... ikke ha oppi en haug med tilsetninger...butikken lurer deg, du lurer deg selv og lommeboka blir tynnere... kjør de 4ukene med innkjøring... uansett hvor mye dill å dall du tilsetter oppi der nå for å få fine vannverdier uten å kjøre inn filteret vil du få en kjempe nitritt eksplosjon når karet blir belastet... tro meg.. jeg kjøpte aqua-meg-ditt og aqua-meg-datt, kastet oppi fisker, hadde dem i to-tre uker så daua alle av nitritteksplosjon... finner ikke i farta men er sikkert noen som kan hive inn en fin link om innkjøringsrutiner.. en mulighet du kan gjøre for å få igang karet fortere er å få tak i gørra fra noen andre sitt filter å slenge det oppi ditt... men husk at det kan ikke stå i evigheter uten sirkulasjon av vann og heller ikke bli kaldt (sånn som været er om dagen er det umulig):=)
Jeg har ikke så mange tråder her på forumet, men jeg kan forsikre deg om at jeg har lest og lest og lest den siste drøye uka! Så dette med innkjøring har jeg iallfall teoretisk peil på nå Men - når jeg har nitritt i karet nå (målt til 0,8 i dag), så kan jeg ikke skjønne annet enn at når jeg måler 0 på nitritt så er karet klart for forsiktig fiskebelastning og påfølgende nitrittovervåking? Hva mer oppnår jeg ved å vente til det har gått 4-5 uker? Overalt hvor jeg leser, står det at når det er målt nitritt, man har nådd en topp for så å måle minkende nitritt ned til null, ja så er karet klart. Eller tar jeg feil?
ettersom jeg har skjønt har du akkurat satt det opp omtrent? da har du tydeligvis ikke lest nok om nitritt og innkjøring av filter...=) for det er bakteriene i filteret som bryter ned alle avfallsstoffene/bæsj/mat som fisker planter osv avgir.. og uten bakteriene blir ikke dette brutt ned og blir gift for fisken i stedet... det at du ikke har nitritt i dag er fordi karet ditt ikke er belastet ennå tipper jeg.. det er de tillsetnings stoffene dine som gjør det og de virker ikke for alltid.. og når fiskene kommer oppi der og du begynner å mate og de gjør fra seg er ikke de bakteriene skikkelig igang til å håndtere det.. du må gjerne prøve men det er ikke gøy å våkne om morran så ligger dem å flyter i vannskorpa pga ett feilskjær/snarvei i innkjøringa.. nitritt toppen kommer... og det til de grader rundt 30 dager+ -
Nehei. Karet ble satt opp for 10 dager siden. Det er belastet i form av planter (delvis i oppløsning, noen av dem).

Kommer det da flere nitritt-topper, siden jeg ikke kan stole på den målingen jeg får nå? For i så fall er det jo feil, det som sies her om at når man måler nitritt, for så å måle 0, så er det klart.

Og grunnen til at jeg spør, er selvfølgelig for at jeg har lest så mye om denne syklusen at jeg vet at det er unormalt å ha nitritt etter 10 dager For hvis du ser hva jeg skriver, så er det målt nitritt i dag, i tillegg til noe for høy nitrat, som antakelig skyldes plantegjødning.
jepp og det med niritt på null nå er pga tilsetningene... og som "De Glade Fiskene" i denne tråden på nettakvariet skriver

"Det virker veldig logisk at slike produkter forkorter tiden det tar å få et balansert bakterienivå, siden det tilfører levende bakterier, men synes nå likevel 10 dager virker veldig kort. For antall bakterier må jo likevel tilpasses belastningen i akvariet."

derfor...og når karet blir belastet er det for lite bakterier til å håndtere alt avfall og nitritten kommer tilbake.. nitritt er ikke der en gang for så å bli borte for alltid... litt dårlig vannbytterutine kombinert med litt for mye mat eller fisk så ekploderer nitritten og fisken dauer eller i bestefall mistrives no helt j***... jeg har gjort det en gang.. røyk på en smell med fiskedød, det har 1000vis av andre gjort også men forhåpentligvis bare en gang..føyer meg i rekken av mange mange andre og artikler om nettopp det med å jukse med innkjøringa...
Jeg har skjønt alt det der, Lars! Men det jeg prøver å spørre om, er om når jeg da skal kunne sette inn fisk? Når nitritten nå er på vei oppover, for så å komme til null igjen etter en topp; dersom jeg ikke belaster det ytterligere, dvs med å sette inn fisk, vil det da likevel komme en ny topp?

Dette skriver jeg i et av svarene lenger opp i tråden: "så er karet klart for forsiktig fiskebelastning og påfølgende nitrittovervåking?" Det viser at jeg har skjønt at nitritt ikke er borte for alltid, ikke sant?

Håper du nå svarer på det jeg spør om, evt noen andre svarer, for alt det du gjentar om igjen og om igjen har jeg lest på utallige tråder allerede. Og som sagt; jeg spør fordi jeg vet at det er unormalt og vil vite hva jeg skal forholde meg til.
Det har blitt gjort før... (og fremdeles vet jeg ikke hvordan jeg lager en aktiv link!): http://www.thetropicaltank.co.uk/phpBB/viewtopic.php?t=2808&postdays=0&postorder=asc&start=30
når det har gått 4uker og nitritten er på 0 har du hatt toppen.! det er det beste jeg si deg for i kveld for det er sånn jeg har lært det... har aldri målt den underveis for det har ikke betydd så mye for meg men det er sånn jeg har forstått den syklusen...sorry hvis du føler at du ikke får svaret du ønsker... kan sikkert si: bare sleng oppi fisk..det går helt sikkert bra, men jeg vil ikke.. for ditt og fisken sitt beste værsegod neste for jeg legger meg=)!
Aktiv lenke legger du inn ved å trykke på symbolet med en lenke og en liten, tyrkis globus over tekstfeltet og kopiere lenken inn i det feltet som kommer opp.

At du måler nitritt, betyr at nitrogensyklusen er i gang. Flott! Hvis du ikke har byttet noe av vannet og filteret ditt fjerner nitritten ned til 0, kan du gå ut i fra at det er etablert bakteriekollonier som bryter ned nitritten, ja.

Hvis du har stabile nitrittverdier på 0 over flere dager, ville jeg prøvd med et par fisker.

Men hvis du skal til Aquamanias, ta også med en ammoniakktest (NH3/4) og test for ammoniakk i starten.

At du har målt nitrat fra start skyldes nok plantegjødsla. Jeg har aldri brukt det, men det er logisk. Jeg har ikke målt et snev av nitrat etter eksperimentet mitt med Safestart.
gurimalle
At du måler nitritt, betyr at nitrogensyklusen er i gang. Flott! Hvis du ikke har byttet noe av vannet og filteret ditt fjerner nitritten ned til 0, kan du gå ut i fra at det er etablert bakteriekollonier som bryter ned nitritten, ja. Hvis du har stabile nitrittverdier på 0 over flere dager, ville jeg prøvd med et par fisker.


gurimalla......etter 10 dager har du ikke akkurat noe god bakteriekoloni?? hvordan får man til det?

sgs... blei seint på meg i går men fant linken nå..(trykk denne linken
Jeg gikk også å la meg i går, Lars. Jeg setter pris på at du forsøker å forklare meg dette, men jeg kan forsikre deg om at jeg har lest den artikkelen du linker til flere ganger, i tillegg til å ha lest flere medlemmers svar på ulike tråder og en akvariebok. Så jeg føler at jeg har rimelig god kjennskap til hvordan det skal være.

Det jeg spurte om før jeg la meg i går kveld, er:
Når nitritten nå er på vei oppover, for så å komme til null igjen etter en topp; dersom jeg ikke belaster det ytterligere, dvs med å sette inn fisk, vil det da likevel komme en ny topp?

Kan noen svare meg på det? For hvis det ikke kommer noen ny topp, og jeg måler 0 i nitritt over mange dager som gurimalle sier, venter jeg da bare på at tida skal gå?

Dessuten er det ikke snakk om å sette inn fisk etter 10 dager. Den 10.dagen var i går, og nitritten er på vei oppover. Da skal jeg både vente til jeg har nådd en topp og til nitritt har vært 0 i flere dager

Gurimalle; planen er å dra til Aquamanias så fort jeg får svar på mailen jeg har sendt dit før helga Pleier det å være bedre å ringe enn å sende mail?
Du har 0,8 i nitritt. Det betyr at bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt er i full gang. Bakteriene som omdanner nitritt til nitrat er ikke i full gang enda.

Når du kan måle en nitritt på null - uten at du har byttet vann - kan du regne med at du har begge typer bakterier til stede i karet ditt, og kan sette inn fisk. Uansett om dette har tatt 20 dager eller 35. Syklusen er biologisk og bevist, men det er ikke dermed sagt at det alltid tar X dager. Noen får det hardere og lengre enn andre.

Og det er klart - det er en viss mulighet for at Safestart faktisk skynder på prosessen. Det at du måler nitritt nå, er en indikasjon på at safestart ikke gjør det trygt å sette inn fisk med en gang. Men kanskje den skynder på prosessen noe. Synes at erfaringene bare fra en person og et kar er litt for lite til å konkludere, da det alltid finnes variasjoner ellers også. Ingen innkjøring er prikk lik uansett

Så det er som du sier: Når du har målt nitritt, og deretter måler den til 0, er karet innkjørt. Antall dager betyr mindre. For nitritten hadde ikke minsket fra 0,8 eller 1 (andre måler kanksje bare 0,4 som sin topp) til 0, hvis ikke bakteriene som omdanner nitritt til nitrat er på plass i filteret, og da er det trygt å sette inn fisk.

Det eneste da (og det vet jeg at du vet), er at antall bakterier i karet er tilpasset den belastningen karet har hatt under innkjøringen. Derfor må vi belaste forsiktig i begynnelsen. Bare noen få fisk, følg med verdiene, og vent minst 1 uke før det settes inn noen få flere fisk.
Tusen takk, Elin - hadde du vært her skulle jeg gitt deg en klem! Endelig et svar på spørsmålet mitt (og en bekreftelse av gurimalle sitt svar).

På en annen tråd har jeg spurt om fiskesammensetningen jeg har kommet fram til er ok; 2 dverggurami, 4 Otto og 8 Venusfisk, eller om det er for mye for vårt lille akvarium. Jeg tenker da å sette inn 4 Venusfisk først, fordi de ut fra fiskebasen er hardføre fisker. Etter en uke setter jeg inn nye fire venusfisker, før jeg introduserer dvergguramien uka etter det igjen, forutsatt at vannverdiene fortsatt er ok. Til slutt kommer Ottoen, sånn at akvariet har gått lengst mulig før de litt sarte Ottoene kommer inn. Høres det ut som en plan?

Det synes jeg høres ut som en utmerket plan Fine fisk, og "innsettingsplanen" høres veldig bra ut også!
så den teorien om innkjøring i 4-5uker er bare tull elin? skjønner ikke no jeg nå.... jaja... karet mitt er innkjørt og det trenger jeg sikkert ikke gjøre igjen noen gang men begynner å lure... er vel sånn det er også da... 100 stykker med 100meninger..
Hvor sa jeg at det var tull?

Det jeg sier er at innkjøring er ingen eksakt vitenskap, hvor det tar nøyaktig 35 dager å få en fungerende bakteriekultur, hverken mer eller mindre. Som med det meste innen akvaristikk, kan folk oppleve en veldig lang innkjøring (noen sliter med nitritt etter 2 mnd), mens andre faktisk ser ut til å ha en bakteriekultur etter kortere tid enn 35 dager. Men det er vel 35 dager som er det normale.

Derfor er alle oppfordret til å måle verdier jevnlig under innkjøringen, så er de sikre på når akkurat deres filter er innkjørt.

Det som er sikkert, er nitrogensyklusen. Selve biologien kan ingen "lure seg unna" - det faktum at det er nitrosomas bakterier som omdanner ammoniakk til nitritt, og at det er nitrobacter bakteriene som omdanner nitritt til nitrat. Og at begge disse bakteriekoloniene må være tilstede i et filter, for at prosessen skal fungere.

Jeg har ingen problemer med å både godta at nitrogensyklusen finnes, og samtidig godta at noen kan oppleve at den går raskere enn andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap