Filter bak bakgrunn i tillegg til utvendig filter – smør på flesk?

Har kjøpt meg et 160 liter Juwel akvarium, og planlegger å kjøpe Back to Nature Slimline. Har i tillegg skaffet meg en Eheim Pro. II 2324 Termofilter. Jeg har lest i en artikkel på denne nettsiden at man kan lage et eget filter bak bakgrunnen, noe som har inspirert meg til å lage vedlagt arbeidstegning.

- Alle kanter er vanntette, så vannet kommer kun inn gjennom risten (punkt 1)
- Vannet går så gjennom første vegg av blåsvamp (punkt 2) og inn i et rom fylt med oppskåret blåsvamp i terninger (punkt 3)
- Vannet må så gjennom andre vegg av blåsvamp (punkt 4) for så å endelig gå inn i innsugeren til Eheim Pro. II 2324
- Friskt vann fra Eheimen slippes ut på andre siden av den vanntette bakgrunnen

Blir dette innvendige filteret smør på flesk, med tanke på at jeg allerede har et biologisk filter i Eheimen? Eventuelt andre tips/kommentarer til løsningen?
Jeg kjører omtrendt samme oppsett i 234Litern min. Eneste forsjellen er at jeg bruker 3 kammer med BioSpheres i midten, to sirkulasjons pumper for å dra vannet, plus et Tetratec EX700 med innsug rett ved bakgrunnens innsug og utblås på andre siden, også bak bakgrunnen.
Dette gir meg en veldig god sirkulasjon og vannkvalitet..
Jeg synes ikke det er "overkill", men jrg har da maller som avfører mye og trenger da dette.
Det er jo ikke over-kill sammenlignet med naturen hvor man har konstant vannskifte og milliarder av liter.

Jeg vil heller si at ekstra filterkapasitet gjør at du kommer nærmere naturen og bedre forhold for fiskene/plantene/dyrene du har i akvariet
Men kommer det i det hele tatt noe «dritt» i filterpumpen når alt vannet først må gjennom det innvendige filteret?

EDIT: Fikk med en innvendig pumpe fra Juwel som tar ca. 400 liter/timen samt et tilhørende filtersystem. Hadde egentlig planer om å selge det, men kan den være nyttig å ha i tillegg? Da kunne jeg gått for en BTN Rocky-Juwel i stedet for å lage et eget filter bak BTN Slimline. Eller vil et eget filter være bedre? Eventuelt gå for Eheim utvendig filterpumpe + eget filter bak bakgrunn + Juwel innvendig filterpumpe?

Takk for alle svar
simenss
Men kommer det i det hele tatt noe «dritt» i filterpumpen når alt vannet først må gjennom det innvendige filteret?


Jeg skjønner kanskje ikke spørsmålet ditt helt? Kort svart ja.. Jeg skal prøve å forklare oppsettet mitt.

Innsuget til tetratecen er bak bakgrunnen rett ved siden av risten/innsuget til filtermassen i bakgrunnen. Det suges vann inn, både pga tetratec innsuget og de to sirkulasjons-pumpene som er på andre siden av filtermassen.
Litt av vannet dras ned i tetratec pumpen, resten av vannet blir dratt igjennom filtermassen og inn i sirkulasjon-pumpene.
Tetratec utblåset er rett forran de to pumpene, så friskt vann fra tetratecen blir blandet med det rene vannet fra filtermassen i et tomt kammer der varmepinne og pumpene er, for så og blåses ut i karret.

Svarte jeg tilfredsstillende? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap