Kan akvarier eksplodere?

Som topicen sier... Kan akvarier eksplodere? Sånn, hvis det lekker.
Eller er det en spesiell sikring mot dette, eller kan det skje hvis det sprekker?
Bare lurer, for er litt engstelig for hva som ville skjedd om jeg flytta karet mitt inn i en annen leilighet.. Leietakeren er litt nøye (husdyr ikke tillatt fordi de gjør leiligheten slitt)
Men hva om akvariet eksploderer?!
Inaktiv bruker
Explodere er vel å overdrive litt... men å bære det med vann oppi.... Da er det en risiko for at det sprekker
Akvarier som eksploderer
akvarier eksploderer eller sprekker sjelden om ikke noe fører til en svekkelse i limingen, eller at noen slår eller kaster noe inn i glasset.
Bær aldri et akvarie med vann i.
da kan man skade limingen, siden vann er ustabilt, og dessuten vil trykket som skal være jevnt over hele galssplata bli ujevnt.
La akvariet stå stabilt, og beint med vann i.

så skal du flytte akvariet, gjør det tomt, uten sand og vann.. våt sand er tungt,og man kan lett miste taket på et tungt vått akvarium.

Hm ja, tror da ikke akvriene er noe svekket. En gang var jeg nødt til å skyve det en cm lenger inn motbordet det står på, da tømte jeg det slik at det var 1/3 vann igjen. Det har allerede tålt en flytting eller to, uten vann og grus, så det har da levd litt (under ett år gammelt!).

Er bare paranoid ovenfor huseieren, litt eldre dame som er nøye på de fleste ting, har allerede laget en del merker i gulvet som vi antagelig må slipe vekk når vi flytter ut..
Plussmedlem
Tomat-Maria
Er bare paranoid ovenfor huseieren, litt eldre dame som er nøye på de fleste ting, har allerede laget en del merker i gulvet som vi antagelig må slipe vekk når vi flytter ut.. :)


Er det stygge skader i gulvet, sånn som store hakk og utstikkende fliser, eller er det snakk om slitasjeskader (riper, streker o.l.)? Dere er IKKE økonomisk ansvarlige for at gulvet blir slitt av at dere bor der. Sjekk ut www.lovdata.no for lovverket rundt utleie av bolig, og utleiers og leietakers ansvar.
ALLE kar bør settes opp med effektiv bruk av VADDER!! ellers kan karet stå med bøying, skeiv eller lignende belastning. Da kan dette resultere at karet sprekker i bunnglasset.


Eksplodere er vel litt og overdrive men et godt *p0ff* høres..

(Snakker om erfaring fra et 100 liter)
Viktor
Er det stygge skader i gulvet, sånn som store hakk og utstikkende fliser, eller er det snakk om slitasjeskader (riper, streker o.l.)?


Det er merker som kom ganske tidlig i innflytninga (har bare bodd der en måned og en halv ca) fordi vi var litt uforsiktige når vi flytta på møbler og satte opp ikea-møbler uten underlag osv. Det er et ganske ferskt tregulv som er bonet, så er alt fra striper til litt dypere merker, men ingen oppflisning.. Dama leide inn en takstmann før vi flyttet inn for å forsikre seg om at leiligheten var i god stand og for å ha bevis for at den var fin før vi flyttet inn >>
Men jeg regner med at hvis akvariet sprekker og stua blir full av vann er da dette mitt ansvar :P Derfor jeg er skeptisk.
tedda
ALLE kar bør settes opp med effektiv bruk av [B]VADDER!![/B]


Uh... Hva er vadder? (føler seg uvitende)
Tomat-Maria
Uh... Hva er vadder? (føler seg uvitende)



Vater. Stokk for å måle flathet. Vis boblene er innenfor 2 streker er gulvet helt rett, ingen "bakker".
Vadder må være lokal dialekt for vater. Instrument/verktøy for å måle at noe er 100% vannrett eller flatt.
Åååja, vater ja. Men det har jeg ikke Kan vel få tak i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap