Uhelbredelig sykdom?

Nå er endelig akvariet mitt kurert for sopp, etter en lang reise mellom medikamenter og salt. Men atter en gang var salt redningen, etter alle disse månedene.
Men nå er jo fortsatt denne gamle platyen min dårlig, selv om resten av karet er friskt. Så jeg snakket med en kar på dyrebutikken i drammen (utrolig flinke folk) og vi ble enige om at fisken må være såpass syk at det er vanskelig å kurere den, og hvis den dør vil alle andre fiskene bli smittet.
Derfor burde den avlives.

Dette er noe jeg ikke tørr selv, og jeg skal få en tøffere veninne av meg til å gjøre det for meg.
Men jeg merket meg et symptom på fisken, som jeg ikke har lagt merke til før:
Den sliter litt med å holde seg i midtsjakten, den har en tendens til å flyte oppover og strever litt med å svømme nedover.

Fiskens tilstand ellers er at den er ukordinert, svømmer med hele kroppen veldig rart, klemmer finnene sammen, treg, vanskelig for å spise, den har noe grønnblått på halen og i den siste tiden har halen begynt å frynse også.
Men dette med at den sliter med å holde seg nede i karet uten å flyte opp, kan dette være grunnen til sykdommen? Eller en bivirkning?
Ville det hjulpet å flytte den til et mindre kar med mindre vannstrømning? Har en 21 liter med 3 eplesnegler oppi, et veldig stille kar uten annen fisk.
Har tenkt til å ha en betta oppi men tenkte at jeg kanskje kan putte denne andre fisken oppi i mellomtiden... Men kan dette smitte/skade seglene?


(fisken det gjelder er en platy)

Noen synspunkter?
Plussmedlem
Tomat-Maria
Men dette med at den sliter med å holde seg nede i karet uten å flyte opp, kan dette være grunnen til sykdommen? Eller en bivirkning? Ville det hjulpet å flytte den til et mindre kar med mindre vannstrømning? Noen synspunkter?


Den har problemer med svømmeblæra, sannsynligvis som et resultat av soppinfeksjonen. Det er en ettervirkning av sykdommen.
Fiskens sykdom vil ikke gå over av at du flytter den til et kar med mindre strøm, men hvis den er sterk nok til å overleve sykdommen, vil mindre strøm kunne spare den krefter den ellers ville brukt på å holde seg noenlunde rett i vannet.
Likevel tror jeg ikke det vil kunne redde den, så avliving er nok det beste.
Ok, takk for svar. Var det jeg ville vite.
Men lurer fortsatt på om hvis jeg flytter den til snegleakvariet, vil sneglene bli påvirket? Kunne eventuelt brukt sneglekaret som et karanterekar og putte sneglene i det andre karet... Da kunne jeg saltet ned den syke fisken uten å måtte tenke på verken snegler eller anscistrus
Men det karet med den syke fisken og mallene har jo blitt saltet en del, og dette ville jo ikke eplesneglene tålt... Hmm.... (tenke, tenke :P)
Plussmedlem
Ja, hvis du mener den fortjener en sjanse til å bli frisk og har muligheten til å bedrive litt tung "medisinering", så kjør på.
Sneglene vil neppe bli påvirket av fiskenes sykdommer, men snegler og salt er ikke de beste vennene i verden.
Jeg ville tatt sneglene i ett annnet kar, slik at fisken er der helt aleine
Ja, jeg tenker på det, men samtidig har jeg jo nettopp drivet med saltforebygging i det andre karet jeg har. Putta ca 2 ss salt i det karet tidligst i dag. Det vil da påvirke dem? Ellers hadde jeg nå tenkt til å putte sneglene i det store karet før eller siden uansett :P

(Edit Jeg har et ubrukt 60 liters kar stående i stua som jeg bare må fikse litt på, kan jo bruke dette til sneglene. Men må snegler ha innkjørt kar eller kan jeg bruke vann rett fra springen med en gang?
Tomat-Maria
Ja, jeg tenker på det, men samtidig har jeg jo nettopp drivet med saltforebygging i det andre karet jeg har. Putta ca 2 ss salt i det karet tidligst i dag. Det vil da påvirke dem? Ellers hadde jeg nå tenkt til å putte sneglene i det store karet før eller siden uansett :P (Edit:) Jeg har et ubrukt 60 liters kar stående i stua som jeg bare må fikse litt på, kan jo bruke dette til sneglene. Men må snegler ha innkjørt kar eller kan jeg bruke vann rett fra springen med en gang?


Så lenge filteret i det andre karet er innkjørt kan du ta filterguffe fra det, og inn i det nye
Ja, det kan jeg. Er i gang med å plassere det tomme akvariet, skal få det i gang i løpet av dagen. Takk for svarene, dere besvarte alt jeg ville vite
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap