bytting av vann

jeg har et akvarium på 110 liter. Men hvordan skal jeg skifte vann?

Dette er kanskje et dumt spørsmål men.
Dette gjør jeg: Skifter ut ca. 30% av vannet en gang i uken ved hjelp av en slamsuger og en bøtte. Setter på krana og fyller akvarier med ca. samme tempratur som det skal ha.
Kjøp 2 vannbøtter, 10 liter, koster en 12-15 kr. Disse skal bare brukes til akvariet. Ta og fyll dem med vann om ettermiddag/kveld og la dem stå over natta. Dette er viktig for å få opp temperaturen litt og for å lufte ut eventuelt klor. Når du kommer hjem fra skolen dagen etter låner du en av husets andre bøtter og tapper akvarievannet i den 2 ganger. Så fyller du akvariet forsiktig opp med de to "akvariebøttene". I og med at bøttene har stått i romtemperatur såpass lenge vil temperaturen i karet bare synke minimalt noe fisken vil tåle. Jo oftere du tar disse vannbyttene, jo bedre blir vannkvaliteten¨. Du bør helst ta et vannbytte i uka og lykke til

Jon
Gjør dette enkeltjøp deg en slange og en bøtte,, tapp ut ca 20% av karet.

Etterfyll men vann (temperert om ønskelig).


Gjør dette 2 ganger i uka.


Personlig skifter jeg 20% av karene mine 3-4 ganger i uka.
Jeg ser at det er en del som bruker temperert vann fra vannkranene sine under vannbytte. Jeg vil bare opplyse i den anledning at det er en viss fare for at varmtvannet vil ta med seg en del metaller fra varmtvannsrørene, noe som ikke gagner fiskene. Jeg ser jo videre at det er noen som har brukt dette lenge med hell, d.v.s. at fiskene overlever. Det er ikke dermed sagt at det er de optimale forhold i karene når det kommer ukentlige forsyninger med metaller i karene.

Jon
Jon Bruce
Jeg ser at det er en del som bruker temperert vann fra vannkranene sine under vannbytte. Jeg vil bare opplyse i den anledning at det er en viss fare for at varmtvannet vil ta med seg en del metaller fra varmtvannsrørene, noe som ikke gagner fiskene. Jeg ser jo videre at det er noen som har brukt dette lenge med hell, d.v.s. at fiskene overlever. Det er ikke dermed sagt at det er de optimale forhold i karene når det kommer ukentlige forsyninger med metaller i karene. Jon



Så derfor tar jeg kaldt vann med 10% vann bytte 2 ganger i uka!
10 % kaldtvannsbytte senker temperaturen med ca 2 grader og går utmerket i de fleste karene, til og med i discuskaret mitt .

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap