Guppyhannen min sliter :(

Hei!

Jeg er helt ny her, og i akvariumverdenen!

Har akkurat fått oppi fisk i mitt 100l akvarium, da det har stått uten noe ei god stund (vann da!). Har nå litt etterhvert fått oppi regnbuefisk, guppy og platy.

Har vært storfornøyd hver dag for at ingen har dødd eller lignende, men idag så jeg at den ene guppyhannen min lå på bunnen. Trodde den var død, men den levde, den prøvde å kave seg opp, men detter sakte ned igjen. Sløret bak har helt mistet sin farge, det er gjennomsiktig, og kroppen har blitt ganske svart- den var ganske så fargerik før.

Har nå tatt den ut, i en større vase, til jeg får svar på mer. Ser vel sikkert ganske mørkt ut! Den er fra de nyeste jeg kjøpte, nå denne uka.

Håper noen kan hjelpe.

taliee
Jeg er helt ny her, og i akvariumverdenen! Har akkurat fått oppi fisk i mitt 100l akvarium, da det har stått uten noe ei god stund (vann da!).


Nøyaktig hvor lenge er "ei god stund" da?
Jeg er ganske sikker på at du her har de typiske nybegynnerproblemene med ammoniakk- og nitritt-forgiftning av fiskene.
Akvariet sto i nesten 4 uker med vann og stein. Tilsatt så planter, så nå for to uker siden begynte jeg med litt og litt fisk.
Perioden med bare vann og stein har dessverre ikke hatt noen nytte for innkjøringens del. Dødt materiale som sand og stein er overhodet ikke biologisk nedbrytbart, så det var ingen biologisk belastning på filteret. Filteret har derfor ikke fått utviklet de bakteriene som skal til. Dette begynte først å skje når du tilsatte fisk og planter.

Du er altså to uker ut i innkjøringen (da satte du inn fisk og planter) og det betyr at du nå har garantert fått nitritt-forgiftning. Har du noen form for tester hjemme? Dråpetester altså, ikke strips.
Du kan lese denne tråden om innkjøring i nytt kar.

Du må bytte vann hver dag i nesten tre uker før filteret er innkjørt.
Herregud, er jeg så dom
Tilsatte nitridac(?) i begynnelsen og nå i ettertid, men leser andre plasser at det ikke virker?

Men er det grunn til at de andre fiskene fortsatt lever i beste velgående? De ser helt normale ut, følger endel med på akvariet.

Hva skal jeg gjør med guppyen som kaver på bunnen? Er det bare å vente på at den dør...?
Skaff deg nitritt- og ammoniakk-test, så kan du få bekreftet at det er dette som er problemet. Evt. ta med en prøve av vannet til en dyrebutikk som tester det for deg.
Hei igjen!
Har nå sjekket verdiene i vannet, og alt var helt perfekt.
Det var to guppyer som jeg kjøpte samme dagen som døde, ingen flere har dødd nå, så fornøyd med at det ikke flere har dødd: )
Hvis du har fulgt rådene gitt av dyrebutikken (Og dette du forklarer, er rådene), så kan du gå til den samme butikken - og fortelle dem at du rett og slett har kastet bort 4 uker med innkjøringsperiode - uten noe som helst nytte, fordi filteret ikke hadde noe å arbeide med.. på grunn av deres feil informasjon.

Det minste de kan gjøre for deg, er å gi deg en pose filtergørr. Gjerne en bit av filtermatriellet også.
Du har da mulighet for å kickstarte akvariet. Søk på forumet om "kickstart", du finner sikkert mye Kort sagt, handler det om å stjele bakteriekultur fra et annet godt innkjørt kar, til ditt ikke-innkjørte kar.
taliee
Har nå sjekket verdiene i vannet, og alt var helt perfekt. Det var to guppyer som jeg kjøpte samme dagen som døde, ingen flere har dødd nå, så fornøyd med at det ikke flere har dødd: )



Brukte du stripstest eller dråpetest? Strips er verdiløst skrap som viser feil i del aller fleste tilfeller.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap