Hvorfor er det så få som har gullfisk/slørhaler i akvariet sitt?

Har registrert at det er mange erfarne akvarister som ikke er så glade i gullfisker/slørhaler, og ikke vil ha dem i akvariene sine.

Er det noen spesiell grunn til dette?
Det er nok det. Mange av de gullfiskene/slørhalene en ser på butikken er fremavlede varianter. Dessverre har mange av disse blitt avlet slik at de er deformerte, og knapt kan svømme. Det å kjøpe slike er bare med på å støtte at enda fler skal avles frem. Da er jo etterspørselen der, og pengene rår.

En annen ting er at gullfisk blir digre, og egner seg faktisk ikke så godt i akvarium. De krever egentlig et stort akvarium og drar opp og spiser planter. Naturvarianten av gullfisk synes jeg er pen, men den egner seg mye bedre i den dammen jeg ikke har, enn i akvariet
Takk for svar, var igrunnen noe slikt jeg hadde tenkt meg..

Har ingen planer om å kjøpe meg gullfisker..
Gullfisker er kaltvannsfisk , og de fleste andre fisker er ikke det.
Så hvis man skal ha gullfisker kan man ikke ha noen annent,tror jeg..
Men selv har jeg seks gullfisker i det ene akvariet mitt, syntes de er kjempefine og morsome
,de er hanske grisete,så det blir vanskelig å holde rent akvariumet og de blir ganske store..
Støtter opp om det med at det kan være ekstreme avlsvarianter jeg og. Jeg synes ikke noe om variantene som i stor grad hindres i å leve et normalt liv, for eksempel bubble eye og de golfballvariantene.

Ekstreme avlsvarianter som ikke er så sunt for fisken finnes også hos andre arter, for eksempel ballongmolly som er en black mollyvariant, og disse blir jo kjøpt.

Derfor tror jeg at den vanligste grunnen er at de egner seg best som damfisk, i akvarium blir de fort for store, samt de ødelegger planter som Elin H sier. De kan også være vanskelige å finne "tankkamerater" til. Men hvis du ser på hagedammer på "medlemsakvariene" på forumet her vil du nok finne en del som har gullfisk, og jeg tror også det finnes egne hagedamklubber.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap