Skal kjøpe akvarium

Har tenkt å kjøpe meg akvarium, siden det ser morsomt ut å ha eget.

Så litt på nettet, og fant et på 63l til 990kr (+ca. 975kr for bord)

Det var med lysarmatur, pumpe og varmekolbe.

Er ikke sikkert jeg skal kjøpe det, men jeg skal vurdere det.

Så, hvilke fisk passer best i et akvarium på 63l ?

Tenkte på noen guppyer og noen neontetra siden de er fine fisker.



Du bør kjøpe et større. de du skal bruke på et bord kan du heller legge i akvariet. du finner alltids noe å ha akvariet på. på loppemarked eller noe vist du ikke har. Jeg har gjort det samme selv kjøpt et 63 l men anbefales ikke. er litt lite til å begynne med. de anbefaler 110 liter og større. Bare et tips. du kommer ikke til å angre.
Du kan søke på fiske basen der kan du skrive in str på akvariet. Men til å begynne med er guppy lett å få til å lett å få tak i. de tåler det meste. det er de mest hardføre. og en algespiser (malle) bør du få deg. f. eks 2 hanner og 4 hoer. ikke begynn med for mange. kan heller øke og de yngler som kaniner.hver 3 veke.
Den pumpa du får med må du se hva er. hvor mye filterplass det er. Jeg hadde fluval hadde 1+ men den va for lita (opptil 40 l) så fluval 2+ er bra. jeg er fornøyd med det merket. men mange merker. så pass på hva du får med. ikke alt er like bra. Dette er min erfaring. lykke til
Regner med at du er nybegynner og skal kjøpe deg ditt første akvarium.

Husk på at selve akvariet, er den rimeligste inviteringen når du har bestemt deg for å skaffe deg fisker som hobbydyr. Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Det er ikke å anbefale nybegynner å starte med et så lite akvarium som 63 liter. De flest nybegynner gjør en feil med å kjøpe seg et for lite akvarium, og tenker at et lite akvarium er lettere å stelle enn et stort, som er helt feil.

Den neste feilen er å tenke på et akvarium på samme måte som f eks et fuglebur som du setter fuglene inn i. Men med et akvarium er erkjennelsen av at du må forholde deg til et akvarium som en levende organisme, altså ikke bare fiskene og plantene men også f eks filter med tilhørende gode bakterier, sykdomsfremkallende organismer osv. Akvarister bør også lese litt om vannkjemi for å forstå at vann er ikke bare vann.

Men du kan lese mere f eks Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium og "Akvarium for fiskenes skyld?"

Husk også at de fleste fiskene lever i mange år, ja det finnes faktisk fisk som er 20-50 og opptil 100 år gamle.

Siden du er under 16 år gammel, må du huske på at etter den nye dyrevelferdsloven stiller krav om at barn under 16 år ikke kan/skal ha et selvstendig ansvar for dyr. Dette gjelder også for fisk. Det betyr at det er dine foresattes sitt ansvar at fiskene dine har det godt, selv om det er du som skal skal for det meste stelle dem.
Har desverre ikke plass til større enn 63l på rommet mitt siden det er så lite.

Har tenkt på at bakteriene må inn i filterne, men en venn av meg, Sigurd har nettopp kjøpt akvarium og prøver AquaSafe og SafeStart fra Tetratec, fordi han ikke vil vente så lenge.

Bør jeg også prøve dette oppi akvariumet eller er det bedre å vente en måneds tid?
vent du, så sparer du deg for sjukt mange bøtter vann :P og du er trygg på at vannet ditt er bra for fisken

kjøp deg nitritt-tester (dråpetester) også måler du vannet jevnlig. du vil da se at nitritten stiger sakte, også går den ned til 0 igjen. da er vannet klart

-Kristoffer
Har desverre ikke plass til større enn 63l på rommet mitt siden det er så lite. Har tenkt på at bakteriene må inn i filterne, men en venn av meg, Sigurd har nettopp kjøpt akvarium og prøver AquaSafe og SafeStart fra Tetratec, fordi han ikke vil vente så lenge. Bør jeg også prøve dette oppi akvariumet eller er det bedre å vente en måneds tid?


Det er sansynlig at vennen din, Sigurd, kan oppleve mange døde fisker hvis han ikke gidder å vente med å sette inn fisk og ikke er oppmerksom på hva som skjer med vannverdiene....
Dette skjer for ofte, har gjort det selv, og er ikke til å anbefale.

Sett opp akvariet, vent en måned, så sparer du deg MYE bryderi
Men husk å ha litt planter, og ha litt fiskemat i akvariet under innkjøringen. Viss ikke er det ingenting i vannet for bakteriene å leve på, og du kan få dårlig bakterievekst.
jeg har lest mye om det med nitritt,men jeg har et innkjørt filter som står og går. så derfor er det med safestart bare for og få fortere bakterier i det nye filtere, så kristoffer skjønt feil.så det er derfor jeg bruker safestart. så det ekke så ille kristoffer sa det, jeg har skaffet meg noen fisker i dag 3 guppyer (1 hann og to hunner) og en ancistrus. jeg vet jeg har et litt for lite akvarium, som både nybegynner og til å ha ancistrus. men det med ancistrus en så ikke de dyrebutikken noe om men i følge fiskebasen skal de minst ha 80 liter
men i dyrebutikken så de at det gikk greit.



Mvh : sigurd
Plussmedlem
sigen
jeg har lest mye om det med nitritt,men jeg har et innkjørt filter som står og går. så derfor er det med safestart bare for og få fortere bakterier i det nye filtere, så kristoffer skjønt feil.så det er derfor jeg bruker safestart. så det ekke så ille kristoffer sa det, jeg har skaffet meg noen fisker i dag 3 guppyer (1 hann og to hunner) og en ancistrus. jeg vet jeg har et litt for lite akvarium, som både nybegynner og til å ha ancistrus. men det med ancistrus en så ikke de dyrebutikken noe om men i følge fiskebasen skal de minst ha 80 liter men i dyrebutikken så de at det gikk greit. Mvh : [B]sigurd[/B]


Hei.
Dyrebutikken er der for å selge, altså for å tjene penger. Slørhaler (gullfisk) blir nesten 40 centimeter store, men de selger dem gjerne sammen med boller som ikke er større enn ei vanlig vaskebøtte. Du som bor så nærme fjorden kan jo dra ut, fiske en fisk som er like stor og putte den i ei vanlig bøtte. Tror du fisken vil få det bra?
En ancistrus på rundt 15 cm i et akvarie på rundt 60 liter er i minste laget, men ikke like ille som eksempelet mitt, så vennligst ikke ta det som beinhard kritikk. Men det tar jo tid for ancistrusen å bli så stor som det, og kanskje du innen den tid har kjøpt et større akvarium?
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap