Trenger hjelp.

Har to guppy hunner som snart sprekker (gravide) Hva skal jeg gjøre for at barna skal overleve? Har flere store fisker i samme akvariet, de kommer til å spise dem opp. er det noe jeg kan gjøre for å redde dem?
Har du ikke et annet akvarie du kan sette opp ?
Et 10 liters akvarie er mye bedre enn fødekasse f.eks.

I det kan du fylle klinkekuler eller grov grus som substrat. Yngel vil da falle ned i substratet og svømme opp etterhvert som den klarer det. Det er da greit at den kan ha mange planter å skjule seg i.
Guppymor vil prøve å spise sine egne barn, hvis hun klarer det.

Nå har hun fått unger i fødekasse, satt og tittet på hele fødselen Har tatt ut mor nå. Men hvor lenge må de være for seg selv før de kan slippes i akvariet?
Til de er store nok til ikke å bli spist
ja det forstår jeg,men ca hvor lang tid tar det? vokser de fort?
Det kommer helt an på hva du mater dem med; Mygglarver, artemia etc. vokser de fort på, mens med vanlig flakfor bruker de mange månder på å bli stor nok. (snakker av erfaring)
Monica Bjørgan
ja det forstår jeg,men ca hvor lang tid tar det? vokser de fort?


Det er ingen fasit eller fast regel på sånt når det kommer til fisk. Den regelen kan du pugge

Hvor fort det går, varierer selvsagt av stellet de får og hvor mye næring det er i maten du gir dem, hvor ofte du fôrer og hvor flink du er til å gi vannbytter...
Det kommer selvsagt også an på hvilke fisker du har i karet ditt. Er det bare guppyer som kan utgjøre en trussel, eller er det større fisker som for eksempel blåguramier?
Har både mygglarver og babyflakfor,kan de få mygglarver fra dag 1? Jeg har 3 store praktbotiar og noen slike sørgetetra. Regner med at yngelen ikke kan være i en fødekasse over lengre tid bør jeg derfor kjøpe et akvarie til å ha dem dit? Hvordan gjør jeg i tilfelle det med vann og pumpe,må det stå med vann og pumpe en stund før jeg har dem oppi? tenker da på at jeg har rent vann og ny pumpe i det nye yngel akvariet. Nå ble det mye å svare på her men er veldig takknemelig for svar da.
Dersom du har en av disse fødekassene i plastikk burde du sette den i nærheten av utblåset fra filteret. Hvis den står et sted i akvariet der det er veldig lite strøm vil matrester o.l. samle seg opp inne i fødekassa og det vil bli alt for lite sirkulasjon, og dette kan ta liv av yngelen. Brant meg på den feilen en del ganger selv da jeg prøvde å øke guppybestanden min for et års tid siden.

Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap