Den hvite vatten på juwelfilteret

...det er i orden å bytte den under innkjøring, ikke sant? Jeg har planta om i akvariet i dag (igjen - godt det ikke er fisk der!), og la merke til at det plutselig var veldig lite fart i utstrømmen. Sjekka den hvite vatten (som bruksanvisninga sier skal byttes hver uke), og den var mørkebrun! Bytta den og så var det så mye fart at den ene planta mi bøyer seg... Helt i orden for bakteriene, ikke sant? Bruksanvisninga sier den kun er til for å hindre store partikler å komme ned i de andre svampene.
Helt riktig. Den hvite vatten er der for å stoppe små partikler, ikke for å huse bakterier. Så denne kan du trygt skifte så ofte du vil uten at det påvirker bakteriefloraen i karet
Mens jeg er igang med pumpespørsmål; det finnes ingen justeringsmulighet på Juwelpumpa i Rekord 600? Jeg synes det er veldig mye fart i vannet etter at jeg skifta vatten! Men sikkert ikke FOR mye fart? I første omgang skal jeg sette inn en halv stim kileflekkrasbora. Noe i veien for at vannet rører seg litt rundt dem?
De fleste pumper har litt mye trykk i starten, men "roer seg" litt etterhvert.
Har aldri hatt kileflekkrasbora, men har vanlig selskapsfisk i min Juwel 63-liter og det har aldri vært noe problem med for mye strøm i vannet.

Eneste er hvis du skulle hatt kampfisk i karet f.eks. De liker ikke nye strøm.
Du kan også påvirke strømmen i akvariet delvis med hvordan du retter utblåsningsrøret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap