Sprukket bunnglass i 375l.

Bunn glasset i akvariet er sprukket.
Har fått tak i nytt 6 mm. De hadde ikke tykkere.
Det jeg lurer på er om jeg kan legge det nye oppå det som er sprukket for at det skal bli mer stabilt.

Hva skal jeg vaske akvariet innvendig med for å få best feste til silikonet??

Håper noen kan hjelpe meg med råd og tips.
Anbefaler ikke å lappe med et glass oppå et annet. Skal veldig lite til for å få punktbelastning og det nye glasset også ryker.
Uansett, må glasset ha rett tykkelse. Ellers holder det ikke.
Anbefaler at du bytter ut det sprukne glasset med et nytt glass i riktig dimensjon.
Du vasker med isopropanol eller aceton før silikonering.
Takk for svaret
Glasset som skal byttes ut er 5 mm. De jeg har snakket med sier at 6 mm er nok. Burde det vært tykkere?

Lønner det seg å legge noe på glasset før jeg har på sanden for å beskytte glasset? Evt hva??
Tenkte å legge ei tynn fiberplate under glasset for å gi bedre støtte til glasset på undersiden. Hjelper det?? Vil det minske presset på glasset??

Nå vet ikke jeg målene på karet ditt, som betyr alt i forhold til utregning av glasstykkelse. Men om det originale er 5 mm, så holdet det selvfølgelig også med 6 mm.

Er dette et helglasskar, eller ramme kar?
Hvis du skal ha noe under karet, må det være noe skumaktig e.l.
Om du har en hard plate, og det skulle komme et ørlite sandkorn e.l. mellom platen og glasset, vil dette gi punktbelastning. Når du da fyller vann, vil karet sprekke. Dette er en av de vanligste årsakene til sprukken bunn på akvarier.
Karet er 125 cm x 60 cm. Det er et rammekar.

Skal være veldig nøye på å få det rent før jeg legger plate under.

Skal prøver å få ordnet karet i helgen. Hvor lenge må silikonet stå før jeg kan ha i vann igjen??

Ser du er int i Koi. Da karet sprakk mistet jeg 9 ca 12 cm lange Koi. De skulle over i et større basseng ( 2000 liter) uka etter
Har du ute dam?
Jeg selv har et akvarie selv som har sprukket bunn glass. Dette er rundt 50 liter. Det er rammekar.

Burde jeg også fjerne det som er sprukket for så og legge inn nytt bunnglass og lime dette? Eller kan jeg bare lime det under det som er sprukket siden dette karet er mindre og ikke får samma belastning som det som er nevnt her.

Kan jeg kjøpe glass av en som driver glassverksted hvis tykkelsene er lik?
Ja, jeg har dam. Den bygges for tiden ut til, 300 000 + liter. (300 tonn)

Du kan lese og se bilder fra den her.
Min dam
Og her


Jeg driver også firmaet Ryfylke Koi & Akvarium, og leverer alt i glass til akvariebygging.

Herdetiden avhenger av silikontype, og det skal stå på tuben.
Men vanligvis bør du vente hvertfall et døgn, før du har vann i karet.

Anbefaler i alle tilfeller å bytte hele glasset. Det er ingen heksekunst, og karet blir mye mer solid. Lapping blir bare en tikkende "lekkasjebombe".
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap