Virker bakterie tablett ? (Bactozym)

Hei. Var i dyrebutikken å kjøpte et lite akvarie som jeg skal ha mine Guppy yngel oppi til de blir store nok, men så har jeg et spørsmål. Kjøpte ny pumpe, fikk beskjed om at den skulle gå i minst 6 uker før jeg satte fisk i akvariet, men så sa hun at om jeg kjøpte (vet ikke hva det heter) en tab til å putte inni filtret så kunne jeg slippe yngelen etter 1 dag oppi det nye akvariet. Syntes dette hørtes rart ut,men jeg kjøpte den tab, men har uansett ikke slipt mine små yngel oppi der Stemmer dette med denne tabletten?Kan jeg ha de oppi der så fort?

Monica
Sannsynligvis har hun prakket på deg Bactozym. Den virker ikke.

Du kan ta yngelen oppi med det samme om du vil, men da må du belage deg på å sette vann til mellomlagring i bøtter og bytte vann på dem hver dag.

Små yngel tåler mindre enn voksne fisk, og forurenset vann og overfôring dreper dessverre ganske mye yngel i akvarie-Norge. Folk har alltid gjort det, og vil alltid gjøre det. Vi dreper med snillhet kan man si, siden vi syns synd på "de stakkars sultne fiskene" og hiver oppi massevis av mat. Mat som ikke blir spist og ligger og råtner og mugner på bunnen istedet.

Så det viktigste å huske på med små yngel er:
viktig å fôre akkurat passe,
gi heller flere små måltider pr dag, enn et svært et.
Bytt 50-60% av vannet daglig (siden du ikke har innkjørt filter)

Tips til godt yngelfôr:
Avskallede artemiaegg (ser ut som oransje pulver, og meget næringsrikt, supert yngelfôr!)
Zoogro oppvekstfôr (høyt protein-innh. på hele 58%, noe som er bra for yngel i vekst)

Kjøp noen billige stilkplanter (f.eks. hornblad) og dyng yngelkaret fullt av det. Hurtigvoksende stilkplanter suger opp utrolig mye overskuddsnæring og faktisk også visse stoffer som nitrat. Dermed får du litt renere vann i yngelkaret pga mye planter. Rimelige og fine planter kan du ofte finne til salgs på Rubrikkdelen av dette forumet - alltid mye folk som skal selge noe (kanskje noen i nærheten av der du bor også? evt kan det sendes med post)

Har du et akvarium fra før...? Syns du nevnte noe om det? Da kan du i så fall kickstarte det nye filteret ditt, ved hjelp av filterbakterier overført fra det innkjørte, andre filteret ditt. DET er noe som funker (om det er riktig gjort), i motsetning til det humbug-greiene som dyrebutikkene selger i kapsler og som de har prakket på deg nå.

Hva heter filteret du har fra før og hvilken modell er det? Og det nye filteret i yngelkaret, hva slags filter er det?
Tusen takk for svar. Joda jeg har et akvarie fra før 180 l og med Fluval4 plus pumpe. Tok vann fra dette akvariet opp i det nye ca halvparten rest springvann. Det nye er bare 28 l skal bare brukes til de 15 yngelene jeg har til de er store nok for det andre akvariet. Den nye pumpa heter Elite stingray10, skal holde til et akvarie på 37,8l står det da Leste her inne at de kunne få røde mygglarver så det får de også får de TetraMin baby,men skal se etter om jeg fåt tak i Avskallede artemiaegg som du foreslår. Jeg har jo tatt den tab inni filtret da,men ikke satt ut yngel. Må jeg tømme og rengjøre hele greia nå da eller pga tab?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap