Malawi kar, hvilke arter bør jeg ha

Heisann

Har hatt malawi tidligere, men da var jeg helt ukritisk til hvilke fisk som havnet i karet. Nå har jeg ett kaldt ferskvannskar med karpe, suter, sørv og stingsild (de som er igjen )

Jeg har surfet endel etter hvilke arter som går sammen, og har ikke blitt så veldig glup. Kanskje ikke så rart siden det er 500 av dem.... Nå har jeg et kar på 180L, men det blir en oppgradering om ikke så lenge til sannsynligvis ett Juwel 400L. Planen var å kjøpe noen små eksemplarer å ha i 180L til å begynne med, for så å sette de over i det store karet når de har blitt litt større. Tanken var vel å ha ca 5 familier, og endel fisk som ikke ble så veldig store, og ha flere. Men kunne samtidig ønske meg ett par som var noe større som blikkfang i karet. Men de vil vel kanskje stresse de andre fiskene ganske mye?

Jeg ønsker egentlig fisk som er fargerike, som ikke for vanskelig kommer i lek, og som det er litt liv i. Men kjenner for dårlig til hvilke arter som passer sammen. Hadde ikke gjort noe om en eller to av artene stimet litt. Har kikket litt på disse fiskene, men kom gjerne med tips til familier som er fine. Koster de litt gjør det heller ikke noe. (ikke full av spon, men kan spare). Vil vel egentlig ha fisk som passer sammen fra samme deler av Malawi.

- Pseudotropheus saulosi (fine farger)
- Labidochromis sp. ´Hongi´ (blir litt stor??)
- Cynotilapia afra

Takk for svar!
Kom gjerne også med noen tips om maller el. som lever i Malawi hvis det er noen da
Hei.
Du har et fint opplegg der med å starte med en 180-liter og senere flytte over til en 400-liter. Kjøper du ungfisk som får vokse opp sammen så blir det lettere harmoni i karet når de blir voksne (sies det).
Og i en 400-liter kan du velge mellom mange mbunas-arter.

Saulosi, Hongi og Afra kan fungere greit sammen, og Hongi blir ikke spesielt stor. Afra kan kanskje bli mer aggressiv enn de andre?

Du har mye å velge i, men her er noen få forslag til andre arter:
Golden, finnes også som blå eller hvite.
Rød zebra, gjerne i OB / MC-varianter. De flekkete blir gjerne lagt merke til.
Pseudotropheus sp. "Acei" er en art som kan stime. I naturen spiser de alger fra trestammer, så da har du "unnskyldning" til å ha en rot i akvariet, hvis du vil

Når det gjelder aggressivitet så er det ikke størrelsen det kommer an på angående malawi. Det er gjerne mbunaene som er mest hyper, og de blir ikke så store. Så når du velger arter er det lurt å sammenligne aggressivitets-nivå og hva de spiser (herbivore kontra carnevore).

Det å finne fisk fra samme område lar seg nok gjøre, men er ganske omfattende. Her melder jeg pass.

Denne mallen kommer fra Malawisjøen: Synodontis njassae, Malawisynodontis

Håper dette var til litt hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap