Hvor lenge skal det stå ?

Hey ..
idag , eller i morra skal jeg kjøpe et lite akvarium.
vet ikke helt om jeg skal ha fisk i det , for det blir nor ikke mer enn 30 - 40 liter.
men hvis jeg skal ha en kampfisk eller no .. oppi..
hvor lenge skal jeg ha det stående da ? , liksom før jeg slipper oppi fisk ? ...
Charlotte ....
Hey .. idag , eller i morra skal jeg kjøpe et lite akvarium. vet ikke helt om jeg skal ha fisk i det , for det blir nor ikke mer enn 30 - 40 liter. men hvis jeg skal ha en kampfisk eller no .. oppi.. hvor lenge skal jeg ha det stående da ? , liksom før jeg slipper oppi fisk ? ...


Hei Charlotte,

Dette er et ofte spørt spørsmål uten noe helt korrekt svar. Jo lengre jo bedre. Men man kan ikke vente evig?

Dette handler om vannverdier og bakterieflora. Hvis du benytter deg av noe kalt "Filterstart" kan du ha fisk oppi så fort du har oppnåd rett og stabil ph, gh og temperatur. Ser for meg at ikke alle er enig i det så presiser igjen at jeg snakker av erfaring om hvordan jeg har gjort det. Dette har fungert fint for meg.

En kamerat har som gylden regel 3 uker. Han bruker ikke filterstart. Da han har planter oppi første uken og fisken oppi etter 3 uker. Dette har funket fint for ham.

Men igjen ... hvis du åpnår rett og stabil temperatur, rett hardhet (gh) og rett PH så handler alt om bakterieflora. Bruker du da filterstart kan du ha fisken oppi etter ca 24 timer mens du uten må vente noen uker.

Ser i tilegg for meg at dette kan variere fra fiskeart til fiskeart da noen er mer sensitive for vannet dem er i enn andre.

Spør gjerne hos din lokale zoo og les i et par av artikklene her til du finner en metode du har troen på.
Hinderaker, hva mener du med "filterstart"? Noen av disse fiffige, utrolige dråpene du får kjøpt i dyrebutikken? Aquastart, Bactozym e.l.? Hvis det er dette du mener, vil du, som du sa selv, få reaksjoner på at dette er feil, da disse ikke fungerer.

Den "sikre" måten å gjøre dette på, er å skylle sand, tømme vand i akvariet, starte filteret, sette i planter. Kjøp inn dråpetester, nitritt og nitrat. Så er det bare å begynne å vente. Etter ca 2 (?) uker vil du se utslag på testene. Ikke bytt noe vann under denne prosessen. Når du fortsetter å måle, vil du etter et par uker se at verdiene begynner å gå ned.

Siterer Mona O i denne tråden:

Ammoniakk --> nitritt --> nitrat ---> vannbytte

Nitrat er siste ledd og blir værende i vannet. Det brytes ikke ned, og derfor tar vi vannbytter for å tynne ut og kvitte oss med dette avfallsstoffet.


Tråden jeg linket til kan du jo også lese fra start til slutt, og se hva du mener.


Stine Sofie
Stine Sofie Finholt
Hinderaker, hva mener du med "filterstart"? Noen av disse fiffige, utrolige dråpene du får kjøpt i dyrebutikken? Aquastart, Bactozym e.l.? Hvis det er dette du mener, vil du, som du sa selv, få reaksjoner på at dette er feil, da disse ikke fungerer. Den "sikre" måten å gjøre dette på, er å skylle sand, tømme vand i akvariet, starte filteret, sette i planter. Kjøp inn dråpetester, nitritt og nitrat. Så er det bare å begynne å vente. Etter ca 2 (?) uker vil du se utslag på testene. Ikke bytt noe vann under denne prosessen. Når du fortsetter å måle, vil du etter et par uker se at verdiene begynner å gå ned. Siterer Mona O i [URLBLOCK1] tråden: [QUOTE]Ammoniakk --> nitritt --> nitrat ---> vannbytte Nitrat er siste ledd og blir værende i vannet. Det brytes ikke ned, og derfor tar vi vannbytter for å tynne ut og kvitte oss med dette avfallsstoffet.


Tråden jeg linket til kan du jo også lese fra start til slutt, og se hva du mener.


Stine Sofie

Hei Stine,

Husker ikke navnet på dem men er kalt "Filterstart". Disse dråpene tilsettes filteret i pumpen. Det er her bakterier vil samles hvis du lar karet stå noen uker. Disse bakteriene skal tilsvare de som dannes etter et par uker om du ikke bruker den. Har brukt disse under oppstart av begge mine kar uten noen som helst komplikasjoner.

Dette var i teorien noe jeg ikke hadde tro på selv før jeg gamblet på å prøve det ved gjenoomstarting av mitt lille kar etter at dette hadde stått ubrukt en stund, anbefalt av den lokale akvariumbutikken. Har brukt det siden. Dette korter ned ventetiden med godt å vel 2 uker. Venter selvfølgelig til vannverdiene er stabile og slik jeg vil ha dem før jeg legger oppi fisk. Men alt skjer på 3 dager istedetfor 3 uker og dette har fungert fint for min del.

Vet folk er skeptiske / har formeninger om at dette bare er tull, kanskje, men da kan jeg si at det er tull at karet må stå 2 uker eller 3 for den del for det har ikke jeg gjort. Så enten virker det, eller så trenger egentlig ingen kar å stå. Som sagt kan det hende noen fisker er mer sensitive for bakterieflora å vannverdier enn andre så hadde ikke gamlet på dette. Her må du nesten finne en metode du har troen på å prøve deg fram som sagt tidligere.

Kan virke spydig, det er absolutt ikke meningen. Har ikke sagt at det finnes noe rett svar eller om noe virker bedre enn annet. Jeg forteller om hvordan jeg gjorde det og at dette funker for min del og mine fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap