Kan en kampfisk gå sammen med kileflekkrasbora?

Jeg leter fortsatt etter en "hovedfisk" eller to til akvariet, og lurer på om jeg kan plassere en kampfisk sammen med en stim kileflekkrasbora, eller om jeg da bare forer kampfisken med veldig dyrt for?
Dersom det er litt størrelse på kileflekkrasboraene burde dette gå fint. Men hver kampfisk har forskjellig personlighet, og det er umulig å garantere om det vil gå eller ikke. Etter en kjapp titt i fiskebasen la jeg merke til at kileflekkrasboraen foretrekker en lavere temperatur enn de fleste akvariefisk, men kan overleve i varmere temp. Kampfisk liker varmere akvarier, 25-30 grader. Så blir jo også et valg du må ta, om du vil fiskene skal ha et akvarie med ideell temp eller ikke. Kileflekkrasbora holdes vel som oftest i akvarier med vanlig temp uten at noen reagerer noe særlig på det, men som sagt, et valg du må ta.


Stine Sofie
Kileflekkrasbora og kampfisk frarådes på kampfisk.com



Årsaken er at kilflekkrasboraen kan nappe finnene av kampfisken.

Skjønner at dere har lyst på kampfisk, for de er veldig kule.

Jeg prøvde med kampfisk og Otto, men det gikk heller ikke så bra i 60-literen. Kampfisken var borte og nappet på dem hele tiden. Etter at to døde, flyttet jeg den siste.

Skal kunne gå med corydoras, da. Har aldri hatt det, så har ingen erfaring. Har kampfisken min alene.

Har dere kikket på sebrafisk (danio rerio) ? Har ikke hatt dem selv, men hadde jeg hatt plass, skulle jeg prøvd dem.

Har nettopp anskaffet et palettciklidepar hun+hann til 115-literen. Må si de er veldig morsomme fisker. Men i 63-literen går det neppe med andre fisker i tillegg, for de er agressive når de har yngel. Til gjengjeld er det jo morsomt å følge med på yngelpleie osv. Og de skal visstnok yngle lett hvis de får en hule.
Sebrafisken tror jeg vi har sett på, i butikken. De er fine

Palettciklidene vil måtte være aleine, ser jeg, men kan de gå sammen med f.eks otto? Eller ancistrus (som jeg håper er saktevoksende... )?

Jeg synes dette blir vanskeligere og vanskeligere, må jeg innrømme! Og jeg har ikke fått så mye som en fisk i karet enda...

Jeg var på butikken i dag og fikk målt alle vannverdiene, mest for å se om kanskje den testen viste mindre nitritt enn min, som viste 0,05. Men på Buddy viste den 0,1, så det blir ikke fisk i morgen. Men der var det en far med to sønner, som hadde kjøpt akvarium på tirsdag, fikk vannet målt i dag og kjøpte fisker i dag. Tenkte med meg selv at på en måte hadde det vært deilig å være så uvitende og fullstendig gi blaffen i hva som er greit for fisken! Men det var en digresjon mens jeg leter videre etter hva som skal leve i dette karet når nitritten endelig er borte.

Og jeg som trodde at neontetra og kardinaltetra overlever i all slags vann siden de lever "overalt" i akvariene, men de krever jo surere vann enn vi har. Senker du ph'en, gurimalle?
Og med tanke på corydoras; de drømmer jeg om, og er hovedgrunnen til at jeg er lei meg for ikke å ha lest mer før vi kjøpte bunnlaget. Kjøpte svindyrt grus og må nok leve med det i dette karet.
Nei, jeg senker ikke pH til neontetraene og det går helt fint. Har kardinaltetra også, som har levd fint i karet i snart et år nå. De har sterke farger tross at pH ligger stabilt på 7,5. Lav gH har vi jo i springvannet.

Har veldig god erfaring med cherrybarbe. Har en hann og seks hunner, så de får avlastning. De har noen igjen på Buddy, men jeg har ikke villet anbefale deg dem, for de har satt dem sammen med endlers guppy. Ettersom guppiene lett drar med seg parasitter, kjøper jeg ikke fisk fra kar hvor det har vært guppy. Men nå er jo jeg kanskje vel forsiktig.

Når det gjelder faren som kjøpte fisk, så skal vi ikke se bort i fra at han enten ender opp her om en til to uker når fiskene begynner å dø. Eller at han gir opp og akvariet ender i kjelleren eller på finn.no. Har observert det samme som deg flere ganger og får helt vondt inni meg, for jeg vet hva de får å stri med.

Det er trist. Spesielt når det er barn inne i bildet. Men det er dette de lever av. Sånne som oss tjener de ikke mye penger på. Vi vet bedre.
Kjempefine, de også. Hva regnes som "fint bunnsubstrat"? Og hvorfor - graver de? (dumme grusen vår!)

Jeg synes de har guppyer og molly i så mange kar der borte, men det er kanskje bare fordi jeg skummer forbi alle kar som ser ut som de inneholder de fiskene.

Har du forresten vært på Jessheim zoo i det siste? Har de fått inn ny fisk?
Så vidt jeg vet siler ikke cherrybarben grusen gjennom gjellene. Og de har jo ikke barter, så jeg antar at det er fordi de graver litt. Mine gjør derimot ikke det noe særlig, så jeg tror egentlig ikke de er så veldig nøye på bunnsubstratet.

Hvis du klikker på profilen min og kikker på 120 literen, ser du den sorte grusen jeg har til dem. Har ikke vært noe problem, det.

Var inn og kjøpte noen planter, men oppdaget ikke noe nytt og spennende.

Mulig de i lyskrysset har fått inn mer fisk. De skulle det etter jul.
Ser ut som det er omtrent samme størrelse på den grusen som vi har, bare at her er den hvit og svart.

Kanskje jeg kjører en tur til Kløfta og kikker i dag, hvis bilen blir ledig til bruk for meg.
Hvis du først er ute på tur, er Lillestrøm Akvarium i Parkalleen 21 i Lillestrøm også en ok butikk.

Jeg liker å kjøpe fisk lokalt på Jessheim, for de har gått i samme vannet som vi har. Men de som driver Lillestrøm Akvarium har vært i bransjen i et par generasjoner og snakker gjerne fisk med deg i det vide og brede hvis han som driver den, eller moren hans (tror det er moren) er på jobb. Hun er flink når det gjelder planter.

De har også en butikk på Lillestrøm Torv, men den du bør besøke i Parkalleen ligger i et vanlig bolighus ikke langt fra kultursenteret og den videregående skolen. Sliter alltid med å finne butikken, men nede i kjelleren har de masse akvarier med fisk. Kanskje litt utplukket nå etter jul, for på grunn av kulda hadde han ventet med å ta inn nytt da jeg var innom sist uke.

Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap