Hvordan kan jeg få alger?

Dette er sikkert utrolig dumt å ønske seg, men har en del maller og har aldri hatt alger i karene mine. nå skal det sies at de bare er 4mnd gamle. Kommer det etter hvert eller? ene ancistrusen min ligger og vokter egg nå og jeg er bekymret for at jeg ikke skal få i de små nok mat når den tid kommer. Kan man tilsette noe for å få alger, eller ville det være rene idiotien..? hehe
vær glad du ikke har alger !
Mange sliter for og få dem bort.
det må da være noe mat du kan fore dem med ? ..
får karet direkte sollys får du alger.. men alger er pyton.. når det setter seg skikelig på glasset sliter til å med mallene med å få det vekk og det er grisestygt min mening for heller ancistrusen din med agurkskive og "algae wafflers" malletabletter fra tropical eller andre malle tabletter.. mine elsker også tetra rubin og tetra discus granulat.. mat får de i massevis da hvertfall.
Maller (ihvertfall litt voksne maller) spiser et spesialfor, egne tabletter som synker til bunns. De fleste dyrebutikker har slikt. Ellers tar de vell en del annet grøntfor også.

For å få alger er det bare å gi fiskene for mye fór, og ha på lyset mer enn 10-11 timer hver dag. Har du veldig mye planter i karet vil disse også ta næringen fra algene, så du kan prøve å ta ut noen av de også. Men egentlig vil jeg nok helst anbefale at du ikke prøver å fremtvinge algevekst i akvariet, litt kjedelig om du får en type som er vanskelig å bli kvitt!
Når du først får deter det vanskelig å bli kvitt. veldig vanskelig.
hehe, kanskje best å være glad over at jeg ikke har alger da..... de for for og spiser godt. så får vi se hvordan det går med de små etter hvert.
Du har alger i akvariet, og mallene dine spiser den! Du er bare ikke angrepet av algene.. Der hvor det er vann, er det alger, uansett om du ser dem eller ikke.
Ellers fôrer du mallene med pellets som du får kjøpt i dyrebutikkene, evt. agurk, erter, osv..

aquadilla
Dette er sikkert utrolig dumt å ønske seg, men har en del maller og har aldri hatt alger i karene mine. nå skal det sies at de bare er 4mnd gamle. Kommer det etter hvert eller? ene ancistrusen min ligger og vokter egg nå og jeg er bekymret for at jeg ikke skal få i de små nok mat når den tid kommer. Kan man tilsette noe for å få alger, eller ville det være rene idiotien..? hehe


Å få alger til å gro er ikke noe problem. Det er bare å sørge for næringsoverskudd som algene kan gjøre seg nytte av. Bakdelen er at man da ikke har kontroll over hvilke alger som dukker opp. Er man da så uheldig å får oppblomstring av penselalger, har man endt opp med an algetype som ikke algespiserene er noe glad i og er vanskelig å bli kvitt.

Men dersom man bruker PMDD gjødsling, kan man enkelt justere næringstilgangen. Slik at man favoriserer en spesiell type alge. Siden alger er primitive planter, og algekontroll er synonymt med næringskontroll. Her er en artikkel hvor det blir kultivert alger som en del av innredningen, og en side om algekontroll. Ellers kan du google alge, eller algae.

At du ikke har alger enda, tror jeg ikke. Noe alger er der nok, men du har foreløbig unngått algeoppblomstring enda. Men det kommer engang det også, det er noe alle akvarister opplever før eller senere. Så det er like greit å sette seg inn i emnet først som sist. På den måten kan det unngåes lengst mulig, og man er bedre rustet til å få kontroll når man plutselig har nedgrodd kar. Her kan du se hvor ille det kan bli..


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap