Nytt akvarium - grått vann

Jeg startet opp et nytt akvarium rundt juletider. Til og begynne med så var vi nok vel raus med mating. PH-verdiene steg og vannet begynte lukte og ble hvitaktig. Vi har skiftet deler av vannet flere ganger, gjort rent bunn og pumpe, minket mating, tilsatt midler for å få ned PH og tilsatt aqua safe. Men vannet blir like fort grått igjen. I går ettermiddag skiftet vi ca. halve vannmengden. Vi måtte gjøre ren rørene til pumpen. De var full av grønne alger. Kan pumpen fungere for dårlig? Har noen noen gode råd???
Skift en tredjedel av vannet flere ganger i uken til forholdene bedrer seg, og ikke mat mye i det hele tatt. hvis du mater annenhver dag eller tar noen dagers pause er det ingen som har vondt av det.

Det er greit å ikke skifte mer enn en tredjedel av vannet om gangen, men heller skifte ofte, så blir ikke svingningene i verdiene i vannet for store...
Tja,virker som pumpen ikke gjør god nok jobb. Kan det tenkes at du har overbelastet karet dtt med fisk? Eller at pumpen ikke er stor noen til det karet du har? Evt at du bør rense pumpa/filteret så den filtrerer sterkere?
Om et filter som er stort nok for karet stadig blir tett, er grunnen som oftest at du har for mye fisk til at de kan "ta unna" alt avfallet. Eller du har kanskje et algeproblem. Alger kan og gjøre vannet uklart.

Om du skriver mer om hvor stort kar, antall fisk, hvilken pumpe, vannverdier og annen kjekk info, så vil du få mer eksakte svar her inne. Nå blir det mye gjetting Bilde kan og være til mye hjelp!
Måtte sjekke om rådet var ok, og det ser ut som om nettet er enig i alle fall

http://freshaquarium.about.com/cs/waterconditions/a/cloudywater.htm

As the new aquarium goes through the initial break in cycle, it is not unusual for the water to become cloudy, or at least a little hazy. It will take several weeks to several months to establish bacterial colonies that are able to clear wastes from the water. Over time that cloudiness will resolve itself.

Decaying plants or excess food that remains uneaten can also cause the milky water seen in bacterial bloom. Regardless of the cause, don't panic over bacterial blooms. Keeping the aquarium very clean by removing debris such as decaying plants and uneaten food, vacuuming the gravel regularly, and performing partial water changes, will quickly resolve most cases of bacterial bloom. Cut back feeding to every second or third day, which will cut down on excess food decay.
Takk for svarene så langt.
Mer info:
Akvariet er på 250 liter,
Pumpen er en AM-Top. Skal ta 600 l. pr. time, Synes den pumper dårlig, men finner ikke noen steder å øke hastigheten på vanngjennomstrømningen. PH-verdien målte jeg til 7,2 i dag.
Så var det fiskene. Husker ikke alle navnene, men skriver det jeg vet. To slørhaler/gullfisk, 5 neontetra, 6 lignende tetra(rød stripe langs hele fisken), 3 guppy, 4 røde platy, 5 flate, blanke (månefisk-lignende?) 3 gul/orange bunnsugere/maller og en jeg ikke vet navn på. Det skulle bli 29 fisk til sammen. Ingen, bortsett fra slørhalene, er blitt særlig store.
Slørhalene er vel de som er de største synderne av fiskene dine... De seks røde tetraene er kanskje Glødebåndstetra?
Er det AM-Top 3335?

Om du synes filteret fungerer dårlig så må du rense det. Det hjalp sikkert litt å ta rørene (de blir grumsete over tid), synes det har gått litt fort i ditt tilfelle, men siden du har overforet i starten og sånn så har nok algene hatt mye å leve av.

Men som sagt rens filteret igjen. Jeg er ikke kjent med dette filteret, men vær forsiktig med å skylle for godt der hovedandelen av de gode bakteriene sitter og vask resten godt. Skift finfiltrede svamper ol (bare vær sikker på at du ikke skifter noe som de gode bakteriene hovedsakelig oppholder seg) Les bruksanvisningen, eller spør andre her inne, som har dette filteret hva de gjør.

Om det viser seg at det funker bra når du har renset det, og de fort blir dårlig igjen. Da har du overbelastning av fisk i karet ditt. Det kan da være lurt å enten tynne ut bestanden litt, eller kjøpe et filter til.
Uansett så ville jeg kjøpt et innvendig filter. f.eks Fluval 3. Dette vil gi sirkulasjon i vannet, samt gi litt ekstra effekt da det også er et filter.

Jeg hadde på min 240l helgardert meg. Hadde utvendig Eheim 2026 og 2028 samt Fluval 3 inni. Jeg måtte vel ikke rense de utvendige filterne mer enn ca 1 gang i året
Anthony Antonsen
Mer info: Akvariet er på 250 liter, Pumpen er en AM-Top. Skal ta 600 l. pr. time, Synes den pumper dårlig, men finner ikke noen steder å øke hastigheten på vanngjennomstrømningen.


Hvilken modell av Am-top er det?
Er det et innvendig eller et utvendig filter?
Jeg skifter vann ganske ofte, tidligere har jeg hatt en gullsøm som gjorde at vannet ble helt brunt pga avføringen til fisken. Byttet ut nesten alt vannet og gjorde rent grundig og kjøpte ny fisk. små stimfisk. Nå er det 4 dager siden og vannet er brunt igjen. Noen tips til hvordan jeg kan få blankt vann? Finnes det å få kjøpt en pumpe som gjør rent bunnen i tillegg til den vanlige pumpen?

Akvariumet er på 150 liter og pumpen er mer enn stor nok til å dekke det.
solstrålen
Jeg skifter vann ganske ofte, tidligere har jeg hatt en gullsøm som gjorde at vannet ble helt brunt pga avføringen til fisken. Byttet ut nesten alt vannet og gjorde rent grundig og kjøpte ny fisk. små stimfisk. Nå er det 4 dager siden og vannet er brunt igjen. Noen tips til hvordan jeg kan få blankt vann? Finnes det å få kjøpt en pumpe som gjør rent bunnen i tillegg til den vanlige pumpen? Akvariumet er på 150 liter og pumpen er mer enn stor nok til å dekke det.


Du burde kanskje ha startet en egen tråd for ikke å kuppe Anthony's tråd. Pytt pytt.
Om vannet fortsatt er klart, men brunt så kan det være at du har en rot som farger av kraftig, da virker ikek vannet skittent(grumsete, med partikler), bare misfarget. Om du har noen røtter som kan være synderne så ta dem ut og kok dem, evt. legge dem i en bøtte med rent vann som du bytter ut ofte til de slutter å farge vannet.
obs beklager så mye vist jeg ødela en link, var ikke meningen det, men helt ny her og da vet jeg ikke hvor jeg skal starte. Håper det retter seg igjen.
Var ikke så farlig Men det er vanlig nettetikette på forumer at man ikke "tar over" andres tråder, da kan trådstarter gå glipp av gode svar fordi tråden bytter fokus, og det er vel de fleste enige om at er tememlig uheldig.

For å poste en ny tråd velger du først riktig underforum i listen til venstre på skjermen, klikk så på knappen "Ny tråd" som ligger nesten øvert på siden,like over alle trådene, og skriv i vei.
Jo mer presis tittel du har på tråden jo mer sannsynlig er det at folk åpner den og leser siden de da vet hva du vil.
Vær også litt oppmerksom på at underforumet nybegynner er et forumt for spørsmål om opsptart av akvarier, så innlegg om syke fisker, dårlig vann, filter etc. skal ikke ligge under nybegynner, selv om man kanskje føler seg som en nybegynner med dumme eller rare spørsmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap