Anbefalinger til filter til et 95 liters akvarium.

Jeg har nylig skaffet meg et brukt 95l akvarium, det var ikke med noen fornuftig vannrensepumpe, bare en innvendig sirkulasjonspumpe.
Jeg benytter pr nå mitt gamle Resun hang-on filter, men det står oppgitt at det har en kapasitet på max 40l.
Jeg lurer på om noen har anbefalinger på hvordan type pumpe (utvendig/innvendig) og om det finnes merker som er og anbefale?

Du skal ikke ha ei pumpe, men et filter.

Utvendig filter er helt klart å anbefale, kjøp gjerne et filter som er "beregnet " til akvarium som er to - tre ganger større enn det akvariet du har.

Hvilket merke er vel mere en smak sak og hvor stor pengbok du har. Brukt filter er også en mulighet.

Personlig er jeg fan av Fluval 4 innvendige filter. Lette å rengjøre. Orginal svampen funker ok, men bytter du orginalsvampen med Blåfilter funker de enda bedre. Vannet blir veldig klart og fint.
Skywalker
Personlig er jeg fan av Fluval 4 innvendige filter. Lette å rengjøre. Orginal svampen funker ok, men bytter du orginalsvampen med Blåfilter funker de enda bedre. Vannet blir veldig klart og fint.

Ja, dette er kansje noe for meg, har et "rom" på bakveggen for varmekolbe og lignende, hadde sett for meg et utvendig filter, men kan kansje gjemme det inne der, såfremst jeg kan ta inntaket på filteret ot av det rommet, der er ikke serlig vanngjennomstrømming bak der, så tror jeg må ta både tur og retur utenfor dette "rommet. Er det noe forlengelse på dette filteret som gjør dette mulig? Jeg så på nett, men klarte ikke og se på bildet. Prisen var da overkommelig iallefall
Takk
I en 95l vil Fluval4 stjele mye av plassen synes jeg. Sier som Nils Volstad at utvendig er veien å gå. Da får du stor kapasitet til en rimelig penge. Sjekk ut Eheim sin Classic og Ecco serie.


-Tim
Nils Vollstad
Du skal ikke ha ei pumpe, men et filter. Utvendig filter er helt klart å anbefale, kjøp gjerne et filter som er "beregnet " til akvarium som er to - tre ganger større enn det akvariet du har. Hvilket merke er vel mere en smak sak og hvor stor pengbok du har. Brukt filter er også en mulighet.

Filter ja Greit og få det rett. Utvendig var det jeg så for meg også, men når det kommer til smak er jeg helt blank, vil ha et som er lett og vedlikeholde og driftsikkert. Takk for tipset med tanke på størrelsen.
Tim
I en 95l vil Fluval4 stjele mye av plassen synes jeg. Sier som Nils Volstad at utvendig er veien å gå. Da får du stor kapasitet til en rimelig penge. Sjekk ut Eheim sin Classic og Ecco serie. -Tim

Var det jeg tenkte på at det tar plass, vil se på dine anbefalinger
Takk
Et utvendig filter er absolutt de beste. Et innvendig er mere overkommlig i pris. Du kan forlenge utsuget på et Fluval innvendig, men tror det kan bli vanskelig å forlenge innsuget. Hele den nedre delen av filteret er innsuget.
Har samme prosjekt.
jeg skal i gang med et 100l og skal lage et hjørnefilter kansje det kan være noe? vist du lurer på hva dette er gå inn på artikler så gjør det sjøl tar du nedover der ser du hvordan du lager er vist veldig vedlikeholds vennlig. jeg skal i allefall gå for det. lykke til mvh thomas
Skywalker
Et utvendig filter er absolutt de beste. Et innvendig er mere overkommlig i pris. Du kan forlenge utsuget på et Fluval innvendig, men tror det kan bli vanskelig å forlenge innsuget. Hele den nedre delen av filteret er innsuget.


Ok, tror nok jeg havner på et utvendig filter, men vil et filter med kapasiter på 200-300l skape nok sirkulasjon i akvariet mitt? Jeg vil nødig havne opp med for stillestående vann.
Hvilke fisk skal du ha?

Det er ikke alle fisker som liker for kraftig strøm.

Du bør ordne det slik at du kan justere gjennomstrømningen. Dersom det ikke kan gjøres på filteret, monterer du en kran på slangen.


-Tim
Thomas Lindquist
jeg skal i gang med et 100l og skal lage et hjørnefilter kansje det kan være noe? vist du lurer på hva dette er gå inn på artikler så gjør det sjøl tar du nedover der ser du hvordan du lager er vist veldig vedlikeholds vennlig. jeg skal i allefall gå for det. lykke til mvh thomas

Takk for tipset, tror dette kan være noe, mtp at jeg har et "rom" innvendig på bakveggen, så kansje jeg rett og slett kan kjøpe sånn blåmatte og se om det holder med sirkulasjonspumpen jeg allerede har, hva kapasitetern på denne er vet jeg ikke, men kan jo alltids prøve
Takk for tipset, og lykke til med byggingen.
Tim
Hvilke fisk skal du ha? Det er ikke alle fisker som liker for kraftig strøm. Du bør ordne det slik at du kan justere gjennomstrømningen. Dersom det ikke kan gjøres på filteret, monterer du en kran på slangen. -Tim

Jeg har en kampfisk hann og en liten stim med neontetra, en liten malle- algespiser, så kampfisken sette jo begrensning på hva andre fisker jeg kan ha. Vet at kamfisk liker rolig vann, så blir nok ikke full trøkk på vannsirkulasjonen uansett
Jeg har lyst på to hunner til kampfisken, eller noen større fisk som går godt sammen med kampfisk.
Nå er det ganske tomt oppi akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap