Algeball

Jeg har en algeball men den er ikke helt rund.
Den er ikke så stor heller, men blir den rundere etter hvert?
Har lest at man burde snu den med jevne mellomrom for at den skal holde seg rundt. Antar at algene også vokser mot lyset
Det stemmer. Hvis de får ligge i fred, danner de etter hvert tepper i stedet for baller.
En ting jeg lurer på er: Jeg har hørt noen si at det går ann og dele de i to også blir de større også kan an dele de hvis man vil ha flere... Er det sant?
Inaktiv bruker
Bare lurer på en ting hvordna kan man få algeball? er det noe man må kjøpe eller er det noe man må lage selv?
Kjøper privat eller via butikk.
Inaktiv bruker
ok tusen takk
Gunn Elin
Bare lurer på en ting :) hvordna kan man få algeball? er det noe man må kjøpe eller er det noe man må lage selv?:)

De selges i zoobutikker. Moseball eller algeball selges de som. Moseball høres sikkert litt kulere ut å selge, men det ER altså en alge, ikke en mosetype.
De brukte å kalles Marimo ball opprinnelig, etter innsjøen de kom fra.

I naturen danner denne algen trillende kuler eller baller i innsjøen der de vokser, fordi strømmen er så sterk. Det at strømmen hele tiden flytter på algeballene gjør at de danner den kulerunde ballformen.

Derfor må vi i i akvarium hjelpe dem med det, og snu dem ofte, så de beholder den runde formen. Pirk borti den av og til så den triller litt bortover.
Inaktiv bruker
tusen takk for svare tror jeg må ha meg en sånn så så kule ut
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap