Cory&kuhlii i 60l?

hei skel få ett 60L akvarie av onkel og lurte på å kjøpe cory (når alt er klart) og noen kuhlii ål.
er det for liten plass til en stim cory metae og kuhlii i 60L?

har og tenkt på dverg eller pygme øksefisk.
fant ut at disse øksene er litt vanskelige å få tak i, så eg lurer på om det er andre fisker (midt-topp) som passer i 60L.
har sett på dverg cicklider, men blir de for territorielle for cory?
og går det med for eks.

6-8kuhlii
6-8cory metae
2-3kakadueciklider
6-8øksefisk (dverg eller pygme)

Fjerner du kakadueciklidene fra listen, burde du kunne ha 6 av hver av de andre artene; kuhliål, corydoras og øksefisk. Egentlig en ypperlig kombinasjon, ettersom man da befolker både øvre og nedre vann-nivå i karet. Øksefiskene er ganske små, så noen flere enn 6 kan du sikkert ha.

Husk smårøtter som danner skjulesteder og krypinn for kuhliene og Coryene. Godt med planter bak, av typen som er høye nok til at de vokser opp til overflaten, og åpent svømmerom foran i karet sørger for at øksefiskene også får dekket sitt behov for å ha fritt svømmerom og samtidig mulighet til å stikke seg unna om de føler for det.

Husk dekkglass eller heldekkende lysarmatur - øksefisk er skapt til å hoppe! Kuhliåler er kjent for å kunne lirke seg ut gjennom de minste mulige åpninger, så dytt hullene som er til ledninger og slanger med f.eks. en dott filtervatt. Da kommer ingen fisk gjennom dem, men det er viktig å la litt luft og varme fra lyset passere (ellers blir det fort overopphetet akvarium).
ok da blir det kuhlii, cory og øksefisk.

men med "det er viktig å la litt luft og varme fra lyset passere (ellers blir det fort overopphetet akvarium)."
mente du at eg må fjerne glasset litte gran av og til?
Hold øye med temperaturen på termometeret i akvariet ditt, det er det som avgjør.

Hos meg blir det altfor varmt i karene hvis jeg har dekkglass eller helt pottetette armaturer, så det kan jeg ikke bruke. Men det avhenger selvfølgelig av temperaturen i rommet der akvariet ditt står. Til sommeren f.eks., kan det hende du må fjerne dekkglasset for å unngå overoppheting av akvariet i de varmeste sommerukene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap