- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kreativ vasking av sand?
Kreativ vasking av sand?
Heisann. Nå går det endelig fremover med akvarieplanene! Jeg gleder meg som en liten unge til å få opp disse to akvariene, en 63L og en 19L. På torsdag går turen til Ikea Furuset for å kjøpe akvariemøbel og til Biltema på Alna for å kjøpe sand (krysser fingrene for at de har det inne!). Håper å få kjøpt akvariene på fredag, så blir intens vasking av sand torsdag kveld så jeg kan hive sanda rett i akvariet, fylle opp og sette inn planter.
Men dessverre er ikke min mor veldig enig i å skylde sanda i badekaret, som jeg gjorde sist gang med 25kg grus. For å si det sånn, rørene har aldri blitt det samme igjen. Hun er derfor redd for at jeg skal klare å tette rørene helt denne gangen.
Lurer derfor på om noen har en annen måte å gjøre dette enkelt på? Hvis jeg ikke finner ut noe smart, vil jeg nok få en sur kommentar om å "vente til sommeren og gjøre det ute".. Er snakk om den groveste typen Biltemasand.
Stine Sofie
Men dessverre er ikke min mor veldig enig i å skylde sanda i badekaret, som jeg gjorde sist gang med 25kg grus. For å si det sånn, rørene har aldri blitt det samme igjen. Hun er derfor redd for at jeg skal klare å tette rørene helt denne gangen.
Lurer derfor på om noen har en annen måte å gjøre dette enkelt på? Hvis jeg ikke finner ut noe smart, vil jeg nok få en sur kommentar om å "vente til sommeren og gjøre det ute".. Er snakk om den groveste typen Biltemasand.
Stine Sofie
Postet 19.01.10 kl 20:11
Biltemasand trenger du ikke å vaske i det hele tatt, så der er det en bekymring mindre. Legg i sanda først, deretter tømmer du vann sakte på en skål eller en rot eller lignende. Tar du deg litt god tid med påfyllingen av vann, går dette helt fint.
Har 10 akvarier med denne sanda, og har aldri vasket så mye som en desiliter av den. I det verste tilfellet var vannet svakt gråfarget over natta første dagen, og that's it
Har 10 akvarier med denne sanda, og har aldri vasket så mye som en desiliter av den. I det verste tilfellet var vannet svakt gråfarget over natta første dagen, og that's it
Postet 19.01.10 kl 20:15
Postet 19.01.10 kl 20:24
Kine KristineJeg tar litt sand i ei 10liters bøtte, og så setter jeg den i vasken. Har krana til å renne (ikke sett på full styrke), mens jeg rører litt nede i sanda. Grums flyter opp til overflaten og renner over bøtta. Tømmer så den rene sanda i akvariet. Dette gjentas:)
Hehe, var dette jeg gjorde med 25kg grus, og "grumset" tettet nærmest rørene..
Ble overlykkelig av svaret ditt, ElinH! Får prøve meg forsiktig frem. Blir det for ille får jeg heller "redde" filteret og ta noen vannbytter, før jeg slenger filteret oppi igjen og starter innkjøringen
Stine Sofie
Postet 19.01.10 kl 20:28
Biltema sand, det anbefaler jeg også! Trenger ikke vaskes
OBS! Du skal ha den grove av de to typene Biltema selger. Ikke den finkornede, den blir en kompakt kake i akvarium!
OBS! Du skal ha den grove av de to typene Biltema selger. Ikke den finkornede, den blir en kompakt kake i akvarium!
Postet 19.01.10 kl 20:30
mona oBiltema sand, det anbefaler jeg også! Trenger ikke vaskes :) OBS! Du skal ha [URLBLOCK1]. Ikke den finkornede, den blir en kompakt kake i akvarium!
Supert! Skal skrive ned varenr så jeg er 100% sikker på at jeg får riktig. Er en sekk nok, eller burde jeg kjøpe to? Skal ha Biltemasand i begge akvariene
Stine Sofie
Postet 19.01.10 kl 20:51
Stine Sofie[QUOTE=mona o]Biltema sand, det anbefaler jeg også! Trenger ikke vaskes :) OBS! Du skal ha [URLBLOCK1]. Ikke den finkornede, den blir en kompakt kake i akvarium!
Supert! Skal skrive ned varenr så jeg er 100% sikker på at jeg får riktig. Er en sekk nok, eller burde jeg kjøpe to? Skal ha Biltemasand i begge akvariene
Stine Sofie
En sekk er nok til de to (vis det er 63 l og 19 l) Jeg brukte selv en hel sekk til min 90 liter, noe som passet perfekt!
Postet 19.01.10 kl 20:56