Varmekolbe?

Jeg har et akvariet på 17 liter. jeg har to guppyer og 5 kirsebær reker.... men burde man ha varmekolbe i akvariet?
Det kommer an på om du har det i rom temperatur, det er ofte høy nok. om du har under 18 grader trenger du varmekolbe. Varmekolber er ofte dyre i butikk, oppmot 300 kr!
Både reker og guppy er glad i varmt vann (~24-26, sjekk profilene for nøyaktig).
22 grader (ca romtemperert) går helt fint, men det er varmeforskjellene som ikke er så bra.
Her er det typisk 21-23 grader om dagen, 18 grader om natten. Perfekt for meg, men ganske ustabilt for fiskene. Har derfor varmekolbe som sørger for maksimalt 1 grader svingning mellom dag/natt - noe som er mer naturlig.

Uansett bør man prøve, så langt det går - å holde de naturlige verdiene i vannet.
Det er jo nettop derfor vi gjør research før vi ønsker ny fisk i karene velkommen.

For å sette det på spissen, så setter du ikke gullfisk og discus i samme kar, akkurat.
Har en behagelig temperatur på rundt 24 grader i stua her.
20L karet jeg hadde før lå jevnt over på 27-28 grader om dagen når lyset (armaturen) sto på, og datt til 23-24 grader i løpet av natta.

Slet litt med å holde tempen NEDE om dagen i det lille karet (heldekkende topp)

Svingningnene blir fort bortimot ekstreme i et så lite kar, så en form for temperatur regulering er på sin plass, imho
Hallooo Ronny.
Guppy fra 24 -26 gr?
18 - 28 grader er ok for dem. Temperaturen svinger faktisk mer i naturen enn i stua.
Jeg har heller ikke mista Guppy på 15 eller 32 grader (1: uhell, 2: kur)
Reka klarer seg fint i normal innomhustemperatur.
Viktigere med et lite filter. Elektrisk eller luftdrevet.
Josti
Hallooo Ronny. Guppy fra 24 -26 gr? 18 - 28 grader er ok for dem. Temperaturen svinger faktisk mer i naturen enn i stua. Jeg har heller ikke mista Guppy på 15 eller 32 grader (1: uhell, 2: kur) Reka klarer seg fint i normal innomhustemperatur. Viktigere med et lite filter. Elektrisk eller luftdrevet.

Hallooo Josti ;P
Ja. Til reke og guppy så er 24-26 grader en god temperatur.
Ja, er klar over at temperaturen kan variere veldig i naturen der hvor f.eks guppy er naturlig, eller tilsatt - og har det bra i slike svingninger.

Ja, rekene klarer seg fint i romtemperatur, men ikke når romtemperaturen raskt går ned mange grader om natten - hvis det er tilfelle, noe som er ganske normalt i VÅR natur

Ergo, en stabil temperatur fra skalaen 24 - 26 er en greit til reker og guppy. En mer nøyaktig temperatur kan trådstarter finne på profilene. Og varmekolbe er anbefalt, slik at temperaturen ikke hopper opp og ned. Rekene spesielt vil ha ting stabilt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap