Brune alger

Hei! Da var det min tur til å få algeproblem.

Jeg tror hvertfall det er alger. Brune "hår", belegg, som har lagt seg på sverdplantene mine.
Har lest noen steder at brune alger kommer av dårlig eller feil lys. Jeg har to t8 lysrør til mitt 120 l kar.

Har kun sverdplanter i karet, skal se om jeg får lagt inn et bilde i løpet av dagen.

Har latt lyset være av i 4-5 dager nå uten å merke forskjell. Men etter å ha lest at det kan være dårlig lys, betyr vel det at lyset er for dårlig? altså, at lyset burde være slått på i det mindste?

Tar i mot alle råd!
Hvor lenge siden er det du startet opp karet ditt?

Brunalger er ofte noe som kommer i ganske nyoppstartede kar, de blir borte.

Hva slags lysrør har du? Type lysrør har mye å si, og det er stor forskjell på f.eks 2x15w uten reflektorer og 2x18w med reflektorer.

en liten stund siden jeg startet det opp...4-5 mnd.

hva er reflektor?
akvafanist
en liten stund siden jeg startet det opp...4-5 mnd. hva er reflektor? :)


Metallskjerm på lysrør for å reflektere lyset som bare går opp i armaturet ned i akvariet.
ja da har jeg reflektor. og 2x18w lysrør
føler liksom ikke det at jeg fikk svar på det jeg spurte om....

Hva kan jeg gjøre for å få bukt med algene?
Fore mindre, max 12 timer med lys, helst 10 - smøre deg med tålmodighet, karet ditt er fremdeles i startfasen, kan enda gå noen måneder før ting stabiliserer seg.
Har du noen algespisere i karet da? Ancistrus tar vel brunalger med stor apetitt om jeg ikke husker feil.

Edit: Hva slags lys? F.eks vanlige lysrør beregnet på belysning på kjøkken/bad er ikke egnet.
Nå har jeg ikke holdt på lenge nok til at jeg strengt tatt vet hva jeg snakker om, men etter så lang tid burde ikke oppstarts-boomen gi deg brunalger.

Hvor lenge hadde du lys på hver dag før du prøvde mørklegging?
Har lest tråder her hvor brunalger har skyldtes både for mye og for lite lys.

Hvordan har du foret fisken (mengde) siste tiden, og hvor mange fisker?

Dette er vel data som er greie å ha tilgang på om man skal gjette på hvorfor algene er kommet, og hvordan man kan prøve bli kvitt dem.
akvafanist
Jeg tror hvertfall det er alger. Brune "hår", belegg, som har lagt seg på sverdplantene mine.


Høres mer ut som pensel-alger. Ser de sånn ut?:

[External Image]
Siden du beskriver algene som "hårete", er jeg enig med Shiramor. Det høres mistenkelig ut som penselalger, det aller verste å få av alger. De er nesten umulig å få bort.
De oppstår i kar med høy sirkulasjon som oftest, de trives ikke uten det.
Hei, jeg er også nybegynner i denne hobbyen og fikk også brunt belegg på sverdplantene mine. Jeg kjøpte en gjeng med Ottoer, ganske små fisker som suger på glasset bl.a, når jeg fikk de i karet og fulgte et råd om å mate fiskene litt mindre ble problemet borte. Ottoene spiste rett og slett plantene mine rene. Dersom du har det samme som jeg hadde så kan det være en løsning å skaffe slike fisk. Lykket til!
Hvis det er penselalger trådstarter her har problemer med, så kan jeg informere om at otocinclus ikke spiser den typen alge.

Den eneste kjente fisken man vet om som faktisk spiser penselalger, er Siamesisk AlgeEter (populært forkortet til SAE).
Takk for nyttig info! skal ta bilder nå så kan dere få se selv.
Her er bilder av plantene med den brune skiten (algene) på. Er vist ikke hårete likevel.. så bare sånn ut på avstand. Ser ut som skiiit...

Noen som har noen gode tanker?
Jeg hadde begynt å få slike alger etter at samboeren hadde vært ansvarlig for foringen i nesten 3 uker mens jeg var bortreist. Mulig de fikk litt mye mat da, samt at det ikke ble gjort et eneste vannskifte, i tillegg til at min supereffektive algespiser var død.

Nå er det nesten borte. Jeg har vært temmelig hissig på vannskifter, byttet omtrent 40% to ganger i uka. I tillegg har fiskene igjen fått passe med mat (flakfor som er spist opp på 30 sek - 1 minutt 2-3 ganger om dagen, en foringsfri dag i uka. Malletabeletter bruker de litt lengre tid på siden den er hardere, tar omtrent ca. 15 minutter før den er oppspist), og jeg har fått meg nye algespisere. Det er Otto'er, de har spist ren plantene, men ikke bakgrunnen og andre pynt-ting. I tillegg har jeg skrudd ned timeren på lyset fra 12 til 10 timer per dag.

Jeg blir kvitt dem nå ser det ut til, så du kan prøve noe av det samme og se om det blir bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap