Flytte fisk?

er det greit å flytte fisk fra akvarium til akvarium?

Tenker på evt spredning av sykdommer ol. jeg har to kar, uten sykdomstegn, men vil være på den sikre siden..

jeg skjønner jo at flytting er noe man nødvendigvis må gjøre (ellers er det jo litt vanskelig å få fiskene med hjem fra butikken..) Men er det noe man bør begrense mest mulig?
Ja, flytting bør begrenses mest mulig, for dette stresser fisken, og stress er sykdomsfremkallende.

Dersom du likevel har fisk i et akvarium som passer bedre i det andre kan du likevel flytte dem, så lenge du ikke gjør det veldig ofte.

Hvis du har hatt fiskene en stund, vet du jo om de er friske eller ikke, så da kan du bare flytte dem over. Det blir ingen større risiko enn om du flytter "friskmeldt" fisk fra et karantenekar til akvariet den egentlig skal bo i.
Jeg flytter stadig fisk i mellom mine 16 akvarier Jeg kjenner selvfølgelig hvert enkelt kar ut og inn, og jeg vet at de er friske.

Men hadde jeg hatt den aller minste mistanke om sykdom i et av dem, ville det blitt satt til isolasjon øyeblikkelig. Det vil si at jeg ikke bruker samme utstyr som håv og hevertslange osv der, som i de andre akvariene mine, og jeg ville absolutt ikke flyttet fisk eller planter derfra.

PS!
Flytting av fisk er ikke noe jeg gjør daglig altså Men hvis det trengs, så gjør jeg det.

Stress er som nevnt ovenfor sykdomsfremkallende hvis det er langvarig, permanent stress. Det gjelder mennesker også, ikke bare fisk og dyr, at kronisk stress er svært usunt.

Kortvarig stress er ikke det samme, og det tåler både vi og fiskene helt greit. F.eks. et kortvarig blaff av stress som er over på ½ minutt er etter mitt syn ikke samme type stress og ikke særlig skadelig.
Jeg flytter kun fisk mellom forskjellige kar dersom jeg har hatt dem i mer enn en måned. Den første måneden de bor her er de i karantene, jeg flytter dem ikke og deler ikke noe utstyr, planter eller vann med det karet.

Men etter det flytter jeg dem stadig mellom kar. Ikke hver dag da, og ikke bare for moro skyld siden jeg vet at det stresser dem, men hvis de av en eller annen grunn burde flyttes så nøler jeg ikke med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap