Variert meny for et selskapsakvarie?

Jeg har lest meg til at fiskene bør ha variert for, og at foring med bare flakfor kan være skadelig for dem.

Foreløpig er det jeg vet at skal inn i karet, en stim på (antakelig) 10 rosentetra og 5 otocinclus.

Når jeg går inn på aquamanias for å se hva jeg kan fore dem med i tillegg til Tetramin hovedfor som jeg har kjøpt, så blir jeg litt småforvirret... Er det hjelp å få? Noen som kan fortelle meg hvilket for jeg bør kjøpe i tillegg til Tetramin? Jeg tror ikke jeg kan satse på mer enn to typer for, for med så få fisk rekker vel foret å bli dårlig før jeg får brukt det opp? (livredd for overforing, ja...)

Jeg vet at otocinclus vil ha f.eks agurk og squash, og det skal den få
Jeg forer bare med mygglarver og agurk/squasj. Når jeg er tom for mygglarver mater jeg med flakfor før jeg får kjøpt nytt.
Mygglarver? Heter foret det?
Ja, det er mygglarver fåes kjøpt i frysedisken i dyrebutikker.
Nå har jeg ikke mange fisk, men de jeg har får mat.

4 Sebrafisk
4 Corydoras aeneus

Forer med litt flakfor annenhver dag (til Sebraene)
gir en malle-tabbis ("green") hver dag til coryene, og sebraene snylter på den de dagene de ikke får flak for.
Lørdager skipper jeg alt av "tørr"for og gir en bit/blokk frosne røde mygglarver. Den er elsket høyt av alle, men de spiser ikke hele, så den legger nok igjen litt dritt i karet.

Men skal se om jeg ikke finner et par coryer eller sebraer eller SAEr til helga. Da blir det vel mindre tilovers-mat som forurenser vannet.
otto spiser vel også disse malletablettene. Nå skal ikke de inn før stimen er på plass, altså om minst to og ei halv uke. Men de støver litt, disse malletablettene?

*stikker og leter etter mygglarver på Aquamanias*
Husk at frossentfor er mer næringsrikt, og enklere for fisken å spise. 100 g for rundt 35 kr i dyrebutikk.
100 g kostet 19 kroner på Aquamanias Kjøpte 500 gr, regner med at det holder lenge med en så liten fiskestamme som vi skal ha. Er heldig og kan hente der.

Putter dere det frossent nedi? Gjelder samme regel om at det skal være spist opp på 2-3 minutter?
Jeg putter det forssent nedi. Men regelen gjelder ikke da, da den må tine litt først. Etter ca 2 minutter begynner brikken å gå i oppløsning. (og coryene mine kommer fram )
Frossent i karet. Ikke no problem med det. Men går gjerne en del mer tid å få spist opp det. (Det må jo gjerne tine litt før de får tak i det)

Her i gården, fores det med alt i fra flakfor, malle-tabletter, gammarus, krill, røde-, svarte mygglarver, dafnier, brokkoli, erter, mais til levende tanglopper fra fjøra. Til sommeren hadde jeg tenkt til å ha stående en balje med levende mygglarver i hagen. De får selvfølgelig ikka alt på en gang, men det sier seg selv at man har veldig mange muligheter til å variere og kombinere fortyper. På den måten sikrer man seg at fiskene får i seg alle de næringstoffene de trenger, ikke blir dem matlei heller.

Når det gjelder foring, så må man huske på at fiskene ikke har samme matvanene som oss. Noen fisker som algeetere spiser hele tiden. Mens andre som rovfisker ikke spiser hver dag, selv om de har mat tilgjengelig. Fisk i fangenskap trenger heller ikke så mye mat som de ville gjøre i vill tilstand, av den enkle grunn at de ikke trenger å bruke masse energi på å jakte på maten sin. Slik de er nødt å gjøre i vill tilstand. Så det er viktig å legge inn noen foringsfrie dager, i foringsrutinen.

oi, nå ble jeg og litt satt ut her. tanglopper fra fjæra? funker de til ferskvannsfisk?

isåffal hadde d vært utrolig kult!
Jeg forer de fleste selskapsfiskene med JBL Gala. Det inneholder både tørkede larver, grønnfor mm. i en og samme boks.

Ancistrusen får grøntfor-tablett til daglig og agurk ca en gang i uka, som jeg forveller litt.

Kampfisken får frosne eller tørkede røde mygglarver til kvelds og betta-kuler om morgenen.

Pallettciklidene får tørrfor fra Tetra for små ciklider og tørkede eller frosne, røde mygglarver.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap