Når kan jeg ha fisken oppi?

jeg tok ut alt vannet og sanden og grusen og alt. fiskene solgte jeg men nå har jeg startet på nytt, så hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta oppi fisken
Hvis filteret ikke er vasket og ikke har vært slått av for lenge kan du ha oppi nye fisker med en gang. Hvis det har vært slått av lenge eller vasket godt er filterbakteriene døde, og du er tilbake på start igjen. Da tar det en fire-fem uker før du kan begynne å kjøpe inn fisk.
Maretard
Hvis filteret ikke er vasket og ikke har vært slått av for lenge kan du ha oppi nye fisker med en gang. Hvis det har vært slått av lenge eller vasket godt er filterbakteriene døde, og du er tilbake på start igjen. Da tar det en fire-fem uker før du kan begynne å kjøpe inn fisk.

Så lenge "lenge" i denne sammenhengen defineres som alt over to dager, så regner jeg med at pumpa di har vært avslått lenger enn det? Da er det vel sistnevnte råd som gjelder - ny innkjøring.
Akkurat hvor lenge "lenge" er i denne sammenhengen er litt vanskelig å si, jeg har hørt om tilfeller der filteret har vært avslått over natta, og det gikk galt, og der filteret var av i mange dager og det gikk bra.

Uansett finner man fort ut hvor man står ved å teste vannet. Får man ammoniakk/ammonium og etterhvert nitritt, så trenger karet ny innkjøring. Produseres det nitrat i akvariet er filteret innkjørt, og bakteriene som omdanner nitritt til nitrat på plass.
hvor får du kjøpt sonn test ting? å jeg ahr vasket filteret grundeig men det var ikke mer en 2 timer av
Tester fåes kjøpt på dyrebutikker. De er mye billigere på nettbutikker, for eksempel www.aquamanias.no enn i vanlige butikker.

Er filteret grundig vasket er nok alle bakterier skylt vekk. Derfor må du nok kjøre inn filteret på nytt i en fire-fem uker.
kjøre inn?

må jeg vente 4-5 uker før jeg kan ta oppi fisk? må jeg virkelig vente så lenge??!!

men takk for anbefalingen
Erik August
kjøre inn? må jeg vente 4-5 uker før jeg kan ta oppi fisk? må jeg virkelig vente så lenge??!!:( men takk for anbefalingen


JA, hvis du ikke vil risikere at fiskene dør pga ammoniakk og/eller nitrittforgiftning, så må du det.
jeg tok jo alt utav akvariumet å vasket alt fordi jeg skulle endre akvariumet totalt og så tok jeg det oppi igjen. ALT SKJEDDE PÅ SAMME DAG!

må jeg like vel vente!???
Ja, så sant ikke filteret sto på i temperert vann. Filterbakteriene begynner å dø etter en time.
det er ett 60 liters akvarium
Dat er det samme uansett størrelse på kar.

Som sagt tidligere av andre så må du innkjøre karet på nytt. Filteret skal for all del ikke vaskes i springvann, og ihvertfall ikke grundig, i det hele tatt! Det skal bare skylles lett i akvarievann. Vasking av filteret kombinert med at det har vært av en stund medfører at alle filterbakteriene er døde/skylt vekk.
ok da for jeg vel bare vente, men takk for alle svar!!
Neida du trenger ikke vente fire fem uker, det er selvsagt fint om det er ett nyoppstartet akvarium, men selv da litt lenger en du absolutt må.

Putt oppi en Tetra Bactozym og vent ei uke eller to (helst to men om du bare tømte og fylte akvariet samme dag skulle det gå fint med ei uke, med hardføre eller lite kresene fisk).
Så dumt som jeg syns det er å kritisere svaret til noen med så god smak på høyttalere, så må jeg bare likevel.

Kristian Strømmen
Neida du trenger ikke vente fire fem uker, det er selvsagt fint om det er ett nyoppstartet akvarium, men selv da litt lenger en du absolutt må. Putt oppi en [URLBLOCK1] Bactozym og vent ei uke eller to (helst to men om du bare tømte og fylte akvariet samme dag skulle det gå fint med ei uke, med hardføre eller lite kresene fisk).


Disse "kickstart produktene" fungerer ikke. Det har brukere på akvaforum gang på gang sagt.

Her er en annet produkt som skal gjøre dete samme.
..som ikke fungerer.

Du påpeker også at det går hvis det tømtes og fyltes samme dag, og hvis fiskene er hardføre, eller lite kresne fisk.
Alle fiskene vil svømme i friskt vann, uten gift. Får på følelsen av at du godtar at fisken har det dårlig, så lenge de overlever.

Så jeg syns ikke det var et godt råd..
Beklager om jeg er litt direkte, og kanskje virker litt personlig - eventuelt om jeg har misstolket noe. Men det mener ingenting personlig med dette.

Innkjøringsperioden må starte fra dag 1, igjen.
Det er kjempebra om du har et innkjørt filter, som du kan stjele litt gørr fra. Dette hjelper, men karet er likevel ikke godt nok innkjørt.
Det viktigste er uansett ikke hvor lenge du venter før du setter i fisk, eller om du bruker Baktozym eller noe annet. Det viktigste er at bakteriene klarer å omdanne ammoniakk til nitritt og så videre til nitrat!

Dette kan du finne ut av ved å måle ammoniakk og nitritt med dråpetester. Får du ikke utslag på noen av de, så er akvariet klart til bruk.

Husk å ha i litt planter, og kanskje litt fiskemat under innkjøringen av karet, slik at bakteriene får litt å jobbe med og vokser seg sterke.

Vær obs på at selv om akvariet er innkjørt, så kan du få nitritt eller ammoniakk etter å ha satt inn fisk. Dette er fordi bakteriene må venne seg til den nye belastningen. Derfor anbefales det å ikke sette inn for mange fisker på en gang, ta det heller i flere omganger.
Jeg har gode erfaringer med tetra bactozym, og det funker, også for å klarne grått vann. Tetra Bactozym har jo og vært i alle år som jeg husker, mens safestart er no nymotens som faktisk jeg også er litt skeptisk til Men ja jeg er enig i at en uke er litt for kort tid, men et par tre uker er hverfall ikke farlig og fem uker kan jeg egentlig ikke huske jeg har hørt før, men jo lengre jo bedre så klart.
Og det ekke snakk om no dyreplageri eller at fiskene skal ha det no dårliger som du sier.
Det er helt vanlig praksis å begynne med dem mest hardføre fiske du har tenkt å skaffe, og å ikke kjøpe alle med en gang. Så om man skal ha feks. platy start med dem, og da har man jo non levende fisk i akvariet så da haster det kanskje ikke like hast med dem andre så man kan lettere vent litt neste. Så om man skal ha neon eller kardinaltetra, kan man siden ta i dem og til slutt algespiser om det dem man skal ha.

Og som jeg forstod var bare karret tømt og vaska i et par timer, og kom ikke å fortell meg at man kan finrense grusen på den tida og samtidig rense det andre. Dessuten ekke vanlig reint springvann den hvisse død for et svampfileter eller annet filter. Det er temperaturen på springvannet som er viktig, det skal helst ha samme temp som akvarievannet, men jeg har hørt at også kaldt vann skal gå fin fint. Bare ikke varmtvann (fant også ut at det tok knekken på et overgrodd da jeg ikke tenkte meg om (loong time ago)) Men blir jo like reint om man renser det i akvarievannet man har tatt ut om man gjør det hver gang, og er så klart absolutt best og det man skal gjøre, litt værre å gjøre det med et utvendig filter.

Så om ikke trådstarter har brukt for varmt vann vil bakteriene i grusen raskt spre seg og komme tilbake, og å sammenligne det med et akvarie, og alt annet utstyr, rett ut av esken blikke helt riktig.

Og om du lurer på bakteriebelegget har kommet (etter et par tre uker) er det bare å stikke handa oppi og gni fingern mot vindu. Hør og kjenner man "knirkelyden" ere bare å vente, men bakterielaget kjenner man som en tynn, litt glattere film, eller man kan kjenne den på plasten til filteret, spesielt om den har flate sider kan man lett kjenne det.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap