Akvariet er helt tåke etter filter-rens.

Rensa filteret i sta for første gang på ett år (umodifisert Fluval 4+) Vet at jeg ikke skal fjerne all dritten inni der så jeg lot en del være igjen. Men når jeg satt det tilbake i karet ble det jo helt sykt grumsete! Har lest litt, tror det kan være hvite svevealger? Er dette farlig for fisken? Hva skal jeg gjøre? Jeg tok straks ut filteret, skifta 70% vann, hadde i bakterier og alt det man skal ha oppi nytt vann. Skylte filteret en god del i egne bøtte. Men nå er det nesten like ille igjen..

Nå har jeg slått av alt i karet i håp om at dritten svever til toppen så jeg kan ta det bort....

Hva skal jeg gjøre?
Start filtret og la det ta seg av alle partiklene i vannet.
"Tåken" kommer bare av skittent vann som har rent ut av filteret. Det går vekk fort.
Sånn så det ut etter at jeg hadde renset og restartet et Juwelfilter. Jeg renset det sent på kvelden og morgenen etter var det helt klart igjen.

Jon
CoMAN
Jeg tok straks ut filteret, skifta 70% vann, hadde i bakterier og alt det man skal ha oppi nytt vann.


Driver du og kjøper en masse totalt unyttig stash som zoobutikken prakker på deg? Du kaller det "bakterier og alt det man skal ha oppi nytt vann", men hva mener du egentlig? Hva er det du bruker?

Det skulle være totalt unødvendig å tilføre "alt det" i "nytt vann", bare fordi du tar et vannskifte. Rent kranvann uten tilsetninger av noe slag er det vanligvis man bruker.
mona o
Rent kranvann uten tilsetninger av noe slag er det vanligvis man bruker.


Men her oppi tilsetter de klor..
OK. Da kan det ha en nytte-effekt å tilsette noe à la Aquasafe. Er det det du bruker? Hva er disse "bakteriene" du snakket om? Hvis det er Bactozym, kan du bare glemme det. De har null effekt og er penger rett ut av vinduet (eller rettere sagt; rett ned i kassa-apparatet til zoobutikken...)
Klor er meget giftig for fisk, men heldigvis er klor veldig flyktig og dermed lett å lufte ut av vannet.

Hvis du holder deg rundt 30 % vannbytte eller lufter vannet et døgn før du bruker vannet, er tilsatt klor i drikkevannet som ofres ikke noe problem for de fleste fiskearter.
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap